Τι κοινό έχουν οι μαρίνες της Γλυφάδας και το λιμάνι του Ρεθύμνου με το αγκυροβόλιο της Αργολίδας και την Αρετσού στην Καλαμαριά;
Τελούν όλα εν δυνάμει υπό παραχώρηση. Ωστόσο, η λίστα δεν εξαντλείται σ’ αυτά.
Κι αυτό γιατί υπάρχουν συνολικά 23 λιμάνια μαζί με τις μαρίνες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία (Πύλος και Αλιμος), αλλά και 10 μεγαλύτερα διεθνούς ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία, η παραχώρηση των οποίων βρίσκεται στον κύκλο δικαιοδοσίας του ΤΑΙΠΕΔ. Συνολικά 33 περιουσιακά στοιχεία.
Ομως, ενώ στην περίπτωση των δέκα περιφερειακών λιμανιών (Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου) το Ταμείο έχει την κυριότητα και του μετοχικού κεφαλαίου, τα υπόλοιπα 23 λιμάνια και μαρίνες βρίσκονται στην κυριότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα έσοδά τους εισπράττονται συχνά από τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία. Αλλά η επί δεκαετίες απουσία σημαντικών επενδύσεων, ή και κατά περιπτώσεις έλλειψη επαγγελματικής διαχείρισης, έχει απαξιώσει τις υποδομές. Και αυτό σε μια περίοδο που η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού ενισχύει τη ζήτηση για ποιοτικές υπηρεσίες ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.
Η αξιοποίησή τους έρχεται στο προσκήνιο και μεσοπρόθεσμα αναμένεται πολλά εξ αυτών να παραχωρηθούν σε ιδιώτες, που θα αναλάβουν για ορισμένο χρονικό διάστημα τη διαχείρισή τους μαζί με την υποχρέωση συγκεκριμένων επενδύσεων αναβάθμισής τους. Σε πρώτη φάση, όμως, θα προχωρήσει η αξιοποίηση των δέκα μεγαλύτερων περιφερειακών λιμανιών διεθνούς ενδιαφέροντος, όπως και η ολοκλήρωση όσων διαγωνισμών για μαρίνες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και ειδικότερα της Πύλου και του Αλίμου.
Ποια είναι τα υπόλοιπα λιμάνια και μαρίνες; Κατ’ αρχήν, ο εμπορικός και τουριστικός λιμένας Τουρλού, το νέο δηλαδή λιμάνι της Μυκόνου. Επίσης είναι ο τουριστικός λιμένας Ζακύνθου, ο τουριστικός λιμένας Κατάκολου και το ευρύτερο λιμάνι του, ο τουριστικός λιμένας και μέρος του λιμένα Χίου, η ζώνη αγκυροβολίου Αργολίδας, όλες οι μαρίνες Γλυφάδας, το καταφύγιο τουριστικών σκαφών και το λιμάνι του Πόρου, οι τουριστικοί λιμένες στη Σκιάθο, στη Λιναριά Σκύρου, Αγίου Νικολάου Κρήτης, Αργοστολίου, στην Ιτέα Φωκίδος, στην Αρετσού Καλαμαριάς, στην Κω, του Μανδρακίου και της Ακαντιάς Ρόδου, της Υδρας και οι λιμένες Ρεθύμνου και Σούδας.
Κι αυτό γιατί υπάρχουν συνολικά 23 λιμάνια μαζί με τις μαρίνες, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία (Πύλος και Αλιμος), αλλά και 10 μεγαλύτερα διεθνούς ενδιαφέροντος που περιλαμβάνονται στα περιουσιακά στοιχεία, η παραχώρηση των οποίων βρίσκεται στον κύκλο δικαιοδοσίας του ΤΑΙΠΕΔ. Συνολικά 33 περιουσιακά στοιχεία.
Ομως, ενώ στην περίπτωση των δέκα περιφερειακών λιμανιών (Ηγουμενίτσας, Αλεξανδρούπολης, Λαυρίου, Καβάλας, Πατρών, Κέρκυρας, Ελευσίνας, Ραφήνας, Ηρακλείου και Βόλου) το Ταμείο έχει την κυριότητα και του μετοχικού κεφαλαίου, τα υπόλοιπα 23 λιμάνια και μαρίνες βρίσκονται στην κυριότητα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τα έσοδά τους εισπράττονται συχνά από τα κατά τόπους λιμενικά ταμεία. Αλλά η επί δεκαετίες απουσία σημαντικών επενδύσεων, ή και κατά περιπτώσεις έλλειψη επαγγελματικής διαχείρισης, έχει απαξιώσει τις υποδομές. Και αυτό σε μια περίοδο που η ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού ενισχύει τη ζήτηση για ποιοτικές υπηρεσίες ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής.
Η αξιοποίησή τους έρχεται στο προσκήνιο και μεσοπρόθεσμα αναμένεται πολλά εξ αυτών να παραχωρηθούν σε ιδιώτες, που θα αναλάβουν για ορισμένο χρονικό διάστημα τη διαχείρισή τους μαζί με την υποχρέωση συγκεκριμένων επενδύσεων αναβάθμισής τους. Σε πρώτη φάση, όμως, θα προχωρήσει η αξιοποίηση των δέκα μεγαλύτερων περιφερειακών λιμανιών διεθνούς ενδιαφέροντος, όπως και η ολοκλήρωση όσων διαγωνισμών για μαρίνες βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη και ειδικότερα της Πύλου και του Αλίμου.
Ποια είναι τα υπόλοιπα λιμάνια και μαρίνες; Κατ’ αρχήν, ο εμπορικός και τουριστικός λιμένας Τουρλού, το νέο δηλαδή λιμάνι της Μυκόνου. Επίσης είναι ο τουριστικός λιμένας Ζακύνθου, ο τουριστικός λιμένας Κατάκολου και το ευρύτερο λιμάνι του, ο τουριστικός λιμένας και μέρος του λιμένα Χίου, η ζώνη αγκυροβολίου Αργολίδας, όλες οι μαρίνες Γλυφάδας, το καταφύγιο τουριστικών σκαφών και το λιμάνι του Πόρου, οι τουριστικοί λιμένες στη Σκιάθο, στη Λιναριά Σκύρου, Αγίου Νικολάου Κρήτης, Αργοστολίου, στην Ιτέα Φωκίδος, στην Αρετσού Καλαμαριάς, στην Κω, του Μανδρακίου και της Ακαντιάς Ρόδου, της Υδρας και οι λιμένες Ρεθύμνου και Σούδας.
Πηγή: Καθημερινή