Μία επιστημονική μελέτη που μας βάζει σε πολύ σοβαρές σκέψεις.
Ο επικεφαλής ερευνητής Jesse Fox, διαπίστωσε ότι οι άντρες που επεξεργάζονται τις selfies τους χρησιμοποιώντας φίλτρα, εμφανίζουν συμπτώματα εμμονής με την αυτοπροβολή.
H λέξη «selfie» μπήκε στη ζωή μας από το πουθενά (από το κινητό μας τηλέφωνο) και κυριάρχησε εν μία νυκτί. Σε ένα χρόνο, για την ακρίβεια – μόλις πρόπερσι το selfie αναδείχτηκε σε λέξη της χρονιάς από το Λεξικό της Οξφόρδης.
Η μανία της αυτοφωτογράφησης, εκτός του ότι χαρακτήρισε την κουλτούρα των social media, έχει επηρεάσει και τη συμπεριφορά μας αυτή καθ’ αυτή: σε κάποιο (σημαντικό) βαθμό, μας μετέτρεψε όλους σε σταρ και celebrities, ξυπνώντας μια και καλή το νάρκισσο που τόσο καιρό κοιμόταν μέσα μας.
Πλέον δεν βγάζουμε φωτογραφία το τοπίο – την παραλία ή το δάσος. Φροντίζουμε να βρισκόμαστε πάντα μέσα στην εικόνα, με στόχο να εντυπωσιάζουμε όσο το περισσότερο μπορούμε. Η απεικόνιση της κάθε στιγμής γίνεται πλέον με το ένα χέρι τεντωμένο ευθεία μπροστά και με μας να κοιτάμε τον φακό με το καλύτερο μας χαμόγελο – ή με το πιο εκνευριστικό μας duckface – την ώρα που πασχίζουμε να χωρέσουμε στο κάδρο των τριών και κάτι ιντσών.
Για τους ανθρώπους που «ειδικεύονται» στις selfies, μπορεί να ακούσει κανείς χίλια – δυό σενάρια. Από το ότι είναι ωραιοπαθείς, μέχρι του ότι έχουν συμπλέγματα κατωτερότητας. Και τα αποτελέσματα μιας πρόσφατης έρευνας φαίνεται να δικαιώνουν τις «κακές γλώσσες». Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Ohio συνδέουν – και επίσημα πλέον – τη συνήθεια του να βγάζει κανείς selfies, όχι μόνο με τον ναρκισσισμό αλλά και την ψυχοπάθεια. Και ειδικά σε ό,τι αφορά στον αντρικό πληθυσμό.
Στην online έρευνα του Πανεπιστημίου, που δημοσιεύθηκε με τον τίτλο Personality and Individual Differences , συμμετείχαν περίπου 800 άντρες σε ηλικίες από 18 μέχρι 40. Από αυτούς, ζητήθηκε να ποστάρουν selfies στα social media ή να επεξεργαστούν τη φωτογραφία τους πριν την ανεβάσουν σε έναν ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης. Την ίδια στιγμή, οι ερενητές κατέγραφαν τις εκδηλώσεις των χαρακτηριστικών της «σκοτεινής τριάδας» που εμφανίζονταν στα υποκείμενα του πειράματος. Όπου σκοτεινή τριάδα: ο ναρκισσισμός, ο Μακιαβελισμός και η ψυχοπάθεια. Εκτός από τις τρεις αυτές συμπεριφορές, οι επιστήμονες μελέτησαν και το φαινόμενο της αυτοπροβολής που τους βοήθησε να υπολογίσουν μερικά από τα παρακάτω. Για παράδειγμα:
Η αυτοπροβολή και ο ναρκισσισμός οδήγησαν στην πρόβλεψη του χρόνου που «ξοδεύει» κάποιος στα social media. Στη συνέχεια, ο ναρκισσισμός με την ψυχοπάθεια βοήθησαν να προβλεφθεί ο αριθμός των selfies που αναρτήθηκαν στις σελίδες, ενώ ο ναρκισσισμός σε συνδυασμό με την αυτοπροβολή, βοήθησαν να μετρηθούν όλοι όσοι επεξεργάστηκαν μια φωτογραφία πριν την δημοσιεύσουν.
Πιο συγκεκριμένα, ο επικεφαλής ερευνητής Jesse Fox, διαπίστωσε ότι ανάμεσα στους 800 άντρες που συμμετείχαν στην έρευνα, όσοι επεξεργάστηκαν τις selfies τους χρησιμοποιώντας μάλιστα και φίλτρα, δείχνουν περισσότερα συμπτώματα εμμονής με την αυτοπροβολή από όσους απλά ανάρτησαν τις εικόνες χωρίς επεξεργασία. Το Instagram, ο ηγέτης των social media όσον αφορά την ανάρτηση προσωπικών – και όχι μόνο – φωτογραφιών, μετράει εκατοντάδες εκατομμύρια ενεργούς χρήστες, με δεκάδες εκατομμύρια φωτογραφίες να ανεβαίνουν καθημερινά στον server του.
Το ερώτημα που προκύπτει είναι πόσες από τις φωτογραφίες αυτές είναι selfies και πόσοι εν δυνάμει ψυχοπαθείς μπορεί να υπάρχουν εκεί έξω. Και το βασικότερο όλων: θέλουμε πραγματικά να το γνωρίζουμε;
πηγή: Πολυχρόνης Δρακάκης / gr.askmen.com