Σαντορίνη, ώρα μηδέν

Η HuffPost μίλησε με παράγοντες του νησιού για όλα όσα πρέπει να γίνουν επειγόντως.

Ένα από τα δύο πιο δημοφιλή ελληνικά νησιά, στο κόσμο, η Σαντορίνη, βρίσκεται σε κρίσιμη καμπή. Κατά καιρούς ελληνικά και ξένα δημοσιεύματα, κάνουν λόγο για τις ελλείψεις που υπάρχουν σε υποδομές, όπως το αεροδρόμιο, το λιμάνι, το οδικό δίκτυο, τα διαθέσιμα διαμερίσματα για εκπαιδευτικούς και νοσηλευτές.

Τα προβλήματα οξύνονται το καλοκαίρι, με την κρουαζιέρα να επιτείνει την αρνητική εικόνα, καθώς δεν είναι διαχειρίσιμη η κατάσταση. Μάλιστα, όπως είπε και ο Χάρης Θεοχάρης, ο υπουργός Τουρισμού, πρόσφατα στη Βουλή, μόνο στις 6 Αυγούστου έφθασαν στη Σαντορίνη κρουαζιερόπλοια χωρητικότητας 18.372 επιβατών.

Επίσης, η Σαντορίνη είχε το πρώτο εξάμηνο 178.976 αεροπορικές αφίξεις από το εξωτερικό, με άνοδο 4,1%, παρά το γεγονός ότι το αεροδρόμιο ανακατασκευάζεται από την Fraport Greece, ώστε να γίνει «ανθρώπινο» και λειτουργικό.

Πέρυσι, το 2018, το CNN είχε κατατάξει τη Σαντορίνη στην 5η θέση μιας δωδεκάδας προορισμών προς αποφυγή για τους τουρίστες, ακριβώς λόγω του τουριστικού κορεσμού.

Προ ημερών, ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Ανδρέας Ανδρεάδης, ένας οξυδερκής επιχειρηματίας, ο άνθρωπος που βλέπει τουλάχιστον δέκα χρόνια μπροστά και που επί των ημερών του το τουριστικό γίγνεσθαι έφθασε στην κορυφή, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επισήμανε χαρακτηριστικά: «Θυμίζω ο ΣΕΤΕ έχει επισημάνει: Άμεση επιβολή τέλους ανά αποβιβαζόμενο επισκέπτη κρουαζιεροπλοίου υπέρ υποδομών. Φρένο σε άναρχη υπέρ δόμηση. Συμμετρική φορολόγηση σε μισθώσεις Airbnb. Χωρίς σχεδιασμό 10ετίας & crisis management  η Σαντορίνη νομοτελειακά θα καταρρεύσει.»

 

Ζητήσαμε από παράγοντες της Σαντορίνης, να μιλήσουν για το νησί κι ιδού τι καταγράψαμε. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Νίκος Ζώρζος – απερχόμενος δήμαρχος (31-08-2019)

Η Σαντορίνη έχει μεγάλη τουριστική κίνηση, αλλά αυτό που πρέπει να μας απασχολεί είναι η ποιότητα. Για παράδειγμα, ένας φοιτητής γεωλογίας, είναι ποιοτικός τουρίστας διότι σέβεται τον τόπο μας. Κάθε χρόνο στο νησί προστίθενται κλίνες και λόγω ξενοδοχείων αλλά και λόγω βραχυχρόνιας μίσθωσης. Όσον αφορά στο θέμα με τα κρουαζιερόπλοια, δεν παρακολούθησα τον τελευταίο καιρό τόσο πολύ το τι συνέβη (!). Όμως, υπάρχει θέμα. Πριν μερικά χρόνια είχαμε μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και την εφαρμόσαμε, για μέγιστο αριθμό 8.000 επισκεπτών την ημέρα. Οι απόψεις μου πολλές φορές ήρθαν σε σύγκρουση με το δημοτικό συμβούλιο, διότι ήταν αιρετικές. Στο θέμα των απορριμμάτων, θέλαμε 15 ψήφους στις 27, για να περάσουμε το θέμα της απαλλοτρίωσης χώρου για ΧΥΤΑ, όμως δεν τις είχαμε και το θέμα δεν προχώρησε. Αφήνω παρακαταθήκη πολλά χρήματα στο ταμείο και μια μελέτη για μαρίνα στην περιοχή Μονολίθου, με 340 θέσεις εκ των οποίων 37 θέσεις για μέγα-γιοτ. Τώρα τελειώνει η περιβαλλοντική άδεια. Από την προηγούμενη κυβέρνηση υπάρχει μελέτη και για νέο λιμάνι. Ζητούσαμε περιοριστικά μέτρα για τη δόμηση και δεν έγιναν. Προσωπικά, δεν θέλω άλλα ξενοδοχεία στη Σαντορίνη. Όταν κατασπαταλάς τους φυσικούς πόρους, που είναι το κυρίαρχο πλεονέκτημά σου, τότε μειώνεις την επιθυμία του επισκέπτη να έρθει. Αυτά που προλάβαμε όταν ήταν υπουργός ο Σηφουνάκης, ήταν τροποποίηση Προεδρικού Διατάγματος για Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ).

Για τους δρόμους υπάρχουν κονδύλια από ίδιους πόρους του δήμου. Το λιμάνι κατασκευάστηκε το 2010 αλλά καταστράφηκε το 2016. Κατά την άποψή μου δεν έγινε καλή δουλειά. Τώρα έχει δημοπρατηθεί η ανακατασκευή του, αλλά ο χώρος δεν επαρκεί για λειτουργία και εργασίες, παράλληλα το καλοκαίρι. Σύμφωνα με το πρόγραμμα, θα παραδοθεί την άνοιξη του 2020.

Η Σαντορίνη χρειάζεται ειδική ματιά από την πολιτεία. Ο Χάρης Θεοχάρης, ο νέος υπουργός Τουρισμού, έχει ίδιες απόψεις με εμένα. Παλιότερα είχαμε φέρει το Πανεπιστήμιο του Σινσινάτι, που έκανε μελέτες για την τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Δυστυχώς οι μελέτες επιβεβαιώθηκαν, αλλά νωρίτερα χρονικά από το προβλεπόμενο. Ο τουρισμός δεν οργανώθηκε σωστά στο νησί. Έγινε ανορθολογική ανάπτυξη. Ενώ ο ιδιωτικός τομέας έτρεχε, το δημόσιο δεν ακολούθησε.

 

Αντώνης Σιγάλας – νέος δήμαρχος από 1η Σεπτεμβρίου 2019

Η κατάσταση στο νησί είναι τραγική και οι υποδομές τιναγμένες στον αέρα, όπως το οδικό δίκτυο, οι δρόμοι, το λιμάνι, με αποτέλεσμα όλα να υπολειτουργούν. Πρέπει να δείξουμε άμεσο ενδιαφέρον. Δεν έχει καμία προετοιμασία για την τουριστική σεζόν. Τώρα, φροντίσαμε να υπάρχει βοήθεια στον όρμο, από ομάδα security, λόγω της ανακατασκευής του λιμένος. Βοηθά επίσης και η αστυνομία στη διαχείριση της κυκλοφορίας, επειδή η μία λωρίδα είναι κλειστή. Τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός του χειμώνα και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να τελειώσει τον δρόμο. Επίσης, στον δρόμο προς το αεροδρόμιο πρέπει να μπει εργολάβος. Στην καθαριότητα πρέπει να ανατραπεί άμεσα η κατάσταση.

Επιχειρούμε καταγραφή όλων των δεδομένων. Υπάρχει συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανάπτυξης. Θα ετοιμάσει μελέτη για τον προορισμό, η οποία αναμένεται στα τέλη Οκτωβρίου, αν προλάβει. Τέτοιες μελέτες πρέπει να είναι χρήσιμες. Αναμένεται επίσης να κάνουμε συνάντηση με τον περιφερειάρχη και τον νέο δήμαρχο Ρόδου, ώστε να συζητήσουμε τα προβλήματα.

Κινούμαστε σε δύο άξονες. Ο πρώτος είναι να ολοκληρωθεί η σεζόν χωρίς περαιτέρω προβλήματα και ο δεύτερος είναι να προετοιμαστούμε για έναν δύσκολο χειμώνα που πρέπει να ολοκληρωθούν έργα.

Όσον αφορά αυτά που λέγονται για υπερτουρισμό, είναι αυθαίρετα καθώς δεν υπάρχουν στατιστικά, ούτε στο θέμα των διαθέσιμων κλινών. Υπερσυγκέντρωση τουρισμού έχουμε σε ορισμένα σημεία κι εκεί υπάρχουν τα προβλήματα. Υπάρχουν κι άλλες περιοχές, όπως της αρχαίας Θήρας, που είναι άδεια.

 

Ανδρέας Μεταξάς – επιχειρηματίας (Santo Maris Oia Luxury Suites & Spa)

Η Σαντορίνη περνά κρίση αυτή τη στιγμή. Η αφορμή είναι ο πολύς κόσμος. Η αιτία είναι η φοβερή κακοδιαχείριση από την τοπική αυτοδιοίκηση. Η περιφερειακή αυτοδιοίκηση έκανε παραπάνω από όσα μπορούσε, ωστόσο δεν μπόρεσε να αλλάξει την κατάσταση. Υπάρχει ακόμα η αντίληψη στο νησί ότι έχουμε πολύ κόσμο και δεν θέλουμε άλλο. Αυτό το λένε όσοι έχουν κάνει παρανομίες. Το θέμα της φέρουσας ικανότητας έχει να κάνει με τη σωφροσύνη του τόπου. Η Σαντορίνη είναι ανέτοιμη να διαχειριστεί την κρίση. Έχουμε άλυτο θέμα με τα απορρίμματα, το λιμάνι, τους δρόμους, την ενέργεια. Υπάρχουν σχέδια για δύο λιμάνια, όμως δεν προχωρά τίποτα. Το νέο αεροδρόμιο θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της εικόνας του νησιού, όμως ο προορισμός χρειάζεται μάνατζμεντ, όπως για παράδειγμα στο θέμα ης κρουαζιέρας, που έπρεπε να μπει ποσόστωση. Στη Σαντορίνη έχουμε ανάγκη από περισσότερα ξενοδοχεία και παράλληλα να βρεθεί λύση με τα παράνομα κτίσματα. Οι νόμιμοι δέχθηκαν πλήγμα με ανακλήσεις αδειών και δικαστικές διαμάχες.

 

Στέφανος Σιδηρόπουλος – επιχειρηματίας, Trekking Hellas

Η Σαντορίνη θέλει κάτι ξεχωριστό, να δείξει τη διαφορετική όψη του νησιού, το ανάγλυφο. Να μην πηγαίνουμε εκεί που πηγαίνει ο πολύς κόσμος. Πρέπει να δώσουμε ποιότητα και αποσυμφόρηση. Έχει ανοίξει πολύ το «προϊόν», σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου. Μπορείς να βρεις κάθε λογής τουρίστα, ωστόσο σύμφωνα με αυτά που βλέπουμε εμείς, φεύγουν δυσαρεστημένοι ακόμα και αυτοί που ξόδεψαν πολλά χρήματα. Πελάτες μας, λένε ότι πέρασαν καλύτερα στην Τήνο και τη Νάξο. Μάλιστα, στο πρόγραμμα που τους έχουμε για τα τρία νησιά, μαζί με την Αθήνα, έχουν γράψει σχόλια ότι η Σαντορίνη είναι η παγίδα του ταξιδιού. Κι αυτό λόγω κίνησης προς το λιμάνι, το αεροδρόμιο, το κακό οδικό δίκτυο. Ακόμα και αυτό που «πουλάει» το νησί, το ηλιοβασίλεμα στην Οία, έχει συνωστισμό. Εμείς, στην πεζοπορία που κάνουμε, σταματάμε πιο πριν, σε ένα εκκλησάκι, για να δουν οι πελάτες μας το ηλιοβασίλεμα, χωρίς κόσμο και να το απολαύσουν. Γενικά, το κοινό μας είναι ενθουσιασμένο από τις δραστηριότητες που παρέχουμε σε ένα πεντάωρο, μαζί με το καγιάκ στα Μέσα Πηγάδια, στο νότιο μέρος, αλλά είναι απογοητευμένο από τις υποδομές.