Τα νέα μεγάλα έργα: Ελληνικό, επεκτάσεις Αττικής Οδού και Εθνική Οδό

Εξετάζονται η επέκταση της λεωφόρου Κύμης και η σύνδεση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης

Η σύνδεση του πόλου του Ελληνικού με το αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» αποτελεί μία από τις πρώτες προτεραιότητες των συναρμόδιων υπουργείων, καθώς η ολοκλήρωση της επένδυσης θα δημιουργήσει πολλαπλάσιο κυκλοφοριακό φόρτο, ο οποίος θα πρέπει να εξυπηρετηθεί. Η οδική σήραγγα Αργυρούπολης, η οποία αναφέρεται ήδη στο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας, επανέρχεται στο προσκήνιο ως μία από τις λύσεις που εξετάζονται για την εξυπηρέτηση αυτής της ανάγκης. Αν και το συγκεκριμένο αποτελεί μόνο ένα από τα σενάρια που εξετάζονται, η σύνδεση Ελληνικού-αεροδρομίου θεωρείται ζήτημα πρώτης προτεραιότητας.

Ως εκ τούτου, στο τραπέζι, πέραν της οδικής σήραγγας, έχουν τεθεί και τα ενδεχόμενα κατασκευής σήραγγας μετρό ή άλλου μέσου σταθερής τροχιάς ή διπλής οδικής και σιδηροδρομικής σήραγγας, αλλά και εναλλακτικές διαδρομές μέσω της Βάρης-Κορωπίου.

Τα μέσα σταθερής τροχιάς

Το μεγάλο στοίχημα και αυτό που πρέπει να συναποφασιστεί από τα εμπλεκόμενα υπουργεία είναι και ο συσχετισμός των οδικών έργων με την ανάπτυξη του δικτύου των μέσων σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ και προαστιακός σιδηρόδρομος), καθώς αποτελεί και προϋπόθεση ώστε τα έργα που θα αποφασιστούν να είναι συμβατά με το Ρυθμιστικό Σχέδιο.

Γεγονός είναι, πάντως, ότι η επόμενη μέρα των έργων στην Αττική συζητείται ήδη μεταξύ των υπουργείων Υποδομών και Περιβάλλοντος, ενώ έχει ήδη προηγηθεί συνάντηση και κείμενο συμφωνίας μεταξύ των γενικών γραμματέων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Νίκου Σταθόπουλου και Γιώργου Καραγιάννη, και του γενικού γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιου Μπακογιάννη.

Όπως προκύπτει από τις προτεραιότητες που έχουν τεθεί μέσω ειδικού υπομνήματος από τα δύο υπουργεία, τα οδικά έργα που εξετάζεται να προχωρήσουν στην Αττική κατά προτεραιότητα αφορούν επίσης την επέκταση της λεωφόρου Κύμης προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Αττική Οδός, την επέκταση προς Ραφήνα μέσω του αεροδρομίου, τη σύνδεση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού με τη λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω της αστικής σήραγγας Ηλιούπολης και την υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος. Για την τελευταία, μάλιστα, εξετάζεται και η άμεση σύνδεση με τη λεωφόρο Σχιστού, με στόχο την αποσυμφόρηση των Δήμων Περάματος και Κερατσινίου.

Στις προτεραιότητες για τη συμπλήρωση του κύριου οδικού δικτύου έχουν εισαχθεί επίσης οι παρεμβάσεις κυκλοφοριακής αναβάθμισης της λεωφόρου Βουλιαγμένης από τον κλάδο της αστικής σήραγγας της Ηλιούπολης μέχρι τον μητροπολιτικό πόλο του Ελληνικού. Ως έργα προτεραιότητας αντιμετωπίζονται και η ολοκλήρωση της δυτικής περιφερειακής Αιγάλεω και η τριγωνική σύνδεσή της με τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου και τη λεωφόρο Σχιστού, καθώς επίσης και οι βελτιωτικές παρεμβάσεις στην Εθνική Οδό στο τμήμα Τρεις Γέφυρες-Μεταμόρφωση.

Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Θριασίου Πεδίου-Υλίκης, για τον οποίο επανεξετάζεται το ενδεχόμενο έναρξής του από τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών-Κορίνθου, αφενός για να αποφορτιστεί η κυκλοφορία και αφετέρου για να επιτευχθεί καλύτερο επίπεδο εξυπηρέτησης του εμπορικού λιμανιού του Ικονίου.

Υπό συζήτηση παραμένει και η επέκταση της Αττικής Οδού προς Λαύριο με αναβάθμιση της υφιστάμενης λεωφόρου Μαρκοπούλου-Λαυρίου, αν και η τύχη της φαίνεται ότι θα κριθεί εν πολλοίς από το μέλλον του λιμανιού της πόλης. Την ίδια στιγμή, φαίνεται να «παγώνει», τουλάχιστον επί του παρόντος, η επέκταση του προαστιακού σιδηροδρόμου προς τη Ραφήνα και το Λαύριο, η οποία είχε στο παρελθόν συνδεθεί και με τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, καθώς άμεση προτεραιότητα θεωρείται η επέκταση της δυτικής περιφερειακής Υμηττού.

Ειδικά σε ό,τι αφορά το Λαύριο, ο υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, έχει ξεκαθαρίσει πως θα πρέπει πρώτα να αποσαφηνιστεί ποια είναι τα ακριβή σχέδια για το λιμάνι, ώστε να υπάρχει σαφής εικόνα για τη βιωσιμότητα των επεκτάσεων. Και αυτό γιατί το κόστος τους προσεγγίζει τα 400 εκατομμύρια ευρώ και πλέον θα πρέπει να υπάρχει ανάλυση κόστους-οφέλους για όποιο έργο έχει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση.

Οι συμβάσεις

Σε κάθε περίπτωση, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού παραμένουν στην επικαιρότητα, δεδομένης της αύξησης του κυκλοφοριακού φόρτου στην πρωτεύουσα, στην οποία θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και οι μεγάλες κυκλοφοριακές απαιτήσεις που θα φέρει η επένδυση του Ελληνικού. Ωστόσο, πλέον είναι απολύτως σαφές ότι αυτές -όποτε κι αν προχωρήσουν- δεν θα αποτελούν τμήμα της παράτασης της σύμβασης της Αττικής Οδού, η οποία θα προχωρήσει με ξεχωριστό διαγωνισμό αμέσως μετά τη λήξη της, όπως έχει ξεκαθαρίσει ο κ. Καραμανλής δίνοντας τέλος σε σενάρια του παρελθόντος.

Να σημειωθεί, πάντως, ότι την πρόταση για τη σήραγγα Αργυρούπολης είχε κάνει σε πρόσφατο συνέδριο και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αττικές Διαδρομές, Βασίλης Χαλκιάς, σημειώνοντας πως αποτελεί λύση για την αποσυμφόρηση της λεωφόρου Βάρης-Κορωπίου, η οποία εμφανίζει έντονα σημάδια κυκλοφοριακού φόρτου ειδικά τις ώρες αιχμής.

πηγή