Ακάλυπτοι για την προμήθεια γυαλιών οράσεως και φακών είναι οι δικαιούχοι του ΕΟΠΥΥ, παρά τις κρατήσεις από τα ταμεία τους.
Σε «σάκο του μποξ» έχουν μετατραπεί οι δικαιούχοι οπτικών ειδών του ΕΟΠΥΥ, εξαιτίας της «κόντρας» ανάμεσα στο υπουργείο υγείας και τα καταστήματα οπτικών με επίκεντρο τα voucher. Αν και οι εισφορές τους παρακρατούνται κανονικά, οι δικαιούχοι οπτικών ειδών του Οργανισμού είτε αναγκάζονται να βάλουν «βαθιά το χέρι στην τσέπη» για την προμήθεια γυαλιών οράσεως και φακών είτε δεν εξυπηρετούνται.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα άλλαξε ο τρόπος χορήγησης και αποζημίωσης των οπτικών ειδών για τους ασφαλισμένους του ΕΟΠΥΥ. Συγκεκριμένα, μέχρι πρότινος ο ασφαλισμένος πλήρωνε την αξία του προϊόντος στο κατάστημα και με την απόδειξη και τα σχετικά δικαιολογητικά υπέβαλλε αίτηση αποζημίωσης στον ΕΦΚΑ, μέχρι του ποσού των 100 ευρώ. Από την 1η Οκτωβρίου, το σύστημα αυτό έπαψε να ισχύει. Πλέον, αυτός που υποβάλλει αίτημα αποζημίωσης στον ΕΦΚΑ μέχρι του προαναφερόμενου ποσού, είναι ο καταστηματάρχης. Αυτό το κάνει με το voucher που έχει παραλάβει από τον ασφαλισμένο, αφού προηγουμένως του έχει χορηγήσει δωρεάν το προϊόν για το οποίο έχει γνωμάτευση, εφόσον η αξία του δεν υπερβαίνει τα 100 ευρώ (εάν το προϊόν είναι ακριβότερο ο ασφαλισμένος πληρώνει υποχρεωτικά τη διαφορά της αξίας του στο κατάστημα).
Η Πανελλήνια Ένωση Οπτικών και Οπτομετρών απορρίπτει, όμως, το νέο τρόπο χορήγησης και αποζημίωσης των εν λόγω ειδών. Πρακτικά, τα καταστήματα δεν αποδέχονται τα voucher και ζητούν από τους δικαιούχους του ΕΟΠΥΥ να καταβάλλουν μετρητά για την αγορά του προϊόντος που τους συνταγογραφήθηκε. Έτσι, και να πάει ο ασφαλισμένος με την απόδειξη και τα δικαιολογητικά στον ΕΦΚΑ δεν θα μπορέσει να αποζημιωθεί, αφού κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται από τη νέα νομοθεσία. Είναι σαφές, δηλαδή, ότι οι ασφαλισμένοι δεν εξυπηρετούνται.
Εξαίρεση αποτελούν τα καταστήματα οπτικών που έχουν συμβληθεί με τον ΕΟΠΥΥ από τις 14 Φεβρουαρίου 2018 και τα οποία παρέχουν δωρεάν (μέχρι του ποσού των 100 ευρώ) τα οπτικά είδη στους δικαιούχους, με βάση την ιατρική γνωμάτευση που έχουν. Ο αριθμός των καταστημάτων αυτών είναι πολύ μικρός, όμως, και η γεωγραφική τους διασπορά δεν είναι πανελλαδική. Συνεπώς, η συντριπτική πλειοψηφία των ασφαλισμένων του Οργανισμού αντιμετωπίζει ένα πολύ σοβαρό δίλημμα: να καλύψει το κόστος της αγοράς με ιδιωτική δαπάνη ή να μην κάνει την αγορά σε βάρος της υγείας του.
Ο βασικός λόγος για τον οποίο τα καταστήματα οπτικών αρνούνται να κάνουν δεκτά τα voucher είναι ο κίνδυνος επιβολής clawback, λόγω υπέρβασης της σχετικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ. Κάτι τέτοιο θα συνιστούσε αυτομάτως μείωση της αξίας του voucher και τελικά «περικοπή» της αποζημίωσής τους. Από την πλευρά της η Αριστοτέλους, αποκλείει το ενδεχόμενο επιβολής clawback για το 2018, αφού όπως ισχυρίζεται η δαπάνη για τα οπτικά που έχει προϋπολογιστεί υπερκαλύπτει τις ανάγκες. Πράγματι, ο κωδικός του ΕΟΠΥΥ για τα οπτικά είδη φέτος είναι 50 εκ. ευρώ περίπου και μέχρι τον 9ο μήνα η δαπάνη είχε φτάσει τα 35 εκ. ευρώ. Αντικειμενικά, δηλαδή, στο χρονικό διάστημα που απομένει για να κλείσει ο χρόνος είναι δύσκολο η δαπάνη να φτάσει «ταβάνι». Υπάρχει, όμως, και ο αντίλογος στην πρόταση αυτή, αφού τα καταστήματα δεν αποκλείουν να αυξηθεί ο αριθμός των αιτημάτων από δικαιούχους εάν αρχίσουν να εξυπηρετούν με voucher. Τον ισχυρισμό τους τον στηρίζουν στο γεγονός ότι ο νέος τρόπος χορήγησης και αποζημίωσης των οπτικών είναι άμεσος και ανέξοδος για τον ασφαλισμένο.
Ένα ακόμη «αγκάθι» στη σχέση των δύο πλευρών είναι ανεξόφλητες υποχρεώσεις των ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΟΠΥΥ. Άλλο «σημείο τριβής» αφορά στην υποχρέωση πιστοποίησης των καταστημάτων οπτικών ειδών.
Στο μεταξύ, η διοίκηση του Οργανισμού με ανακοίνωσή της υπενθυμίζει πως για την εφαρμογή των διατάξεων του ΕΚΠΥ εκτός από την αποδοχή των voucher υπάρχει και η δυνατότητα συμβασιοποίησης.
πηγή: virus.com.gr