Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αλλάζει τα δεδομένα αγοράς, συντήρησης και επισκευής μοντέλων τέτοιας τεχνολογίας.
Για τις τιμές κτήσης είναι ξεκάθαρο, ότι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα κοστίζουν αρκετά έως και πολύ ακριβότερα από τα συμβατικά, γι αυτό και σε πολλές χώρες –μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα- επιδοτούνται γενναία, προκειμένου να παραμένουν έως ένα βαθμό ανταγωνιστικά απέναντι σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής είναι επίσης αρκετά ενημερωμένος, όσον αφορά στις αυτονομίες των διάφορων ηλεκτρικών αυτοκινήτων και στις δυνατότητες φόρτισης, προβληματίζεται όμως όσον αφορά στο κόστος συντήρησης και επισκευής τους.
Τι ισχύει λοιπόν σε αυτές τις περιπτώσεις; Σύμφωνα με τους αυτοκινητοκατασκευαστές, το σέρβις ενός ηλεκτρικού οχήματος είναι αισθητά φθηνότερο από το αντίστοιχο ενός μοντέλου βενζίνης ή πετρελαίου. Αυτό συμβαίνει επειδή οι ηλεκτροκινητήρες είναι πιο απλοί ως κατασκευή από τους θερμικούς κινητήρες, διαθέτουν πολύ λιγότερα εξαρτήματα και δεν προκαλούνται τριβές μεταξύ τους. Επίσης δεν έχουν περίπλοκους συμπλέκτες και μηχανικά κιβώτια ταχυτήτων και δεν χρειάζονται εξατμίσεις, αφού δεν εκπέμπουν καυσαέρια. Μόνον τα ελαστικά φθείρονται γρηγορότερα στα ηλεκτρικά μοντέλα λόγω των απότομων επιταχύνσεων με το παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού, αλλά και εξαιτίας του μεγαλύτερου βάρους της ογκώδους μπαταρίας τους, οπότε χρειάζονται περίπου κάθε 25.000 χιλιόμετρα αντικατάσταση. Κάτι ανάλογο ισχύει και για τα φρένα, που καταπονούνται περισσότερο εξαιτίας του αυξημένου βάρους ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Tο κόστος συντήρησης ενός ηλεκτρικού Ι.Χ., όπως η απεικονιζόμενη BMW i3, είναι χαμηλό.
Σύμφωνα με τη γερμανική λέσχη αυτοκινήτου ADAC, το ετήσιο κόστος συντήρησης ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος ανέρχεται σε 972 ευρώ, ενός βενζινοκίνητου σε 936 και ενός ηλεκτροκίνητου σε 576 ευρώ. Φυσικά αυτό διαφοροποιείται από χώρα σε χώρα, καθώς το κόστος της εργατοώρας και των ανταλλακτικών δεν είναι ίδιο, όμως σε κάθε περίπτωση παραμένει χονδρικά η αναλογία που ισχύει στη Γερμανία.
Τι συμβαίνει όμως, αν εμπλακεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε κάποιο ατύχημα και πάθει ζημιά; Εδώ αλλάζουν πάλι τα δεδομένα, καθώς η επισκευή ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος κοστίζει –με βάση έρευνα της ασφαλιστικής εταιρείας Allianz- κατά μέσο όρο γύρω στο 30% ακριβότερα σε σχέση με ένα μοντέλο βενζίνης ή πετρελαίου. Ακόμη ακριβότερα κοστίζει η επισκευή ενός Plug-in υβριδικού μοντέλου, καθώς εφοδιάζεται με ηλεκτροκινητήρα, αλλά και με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Τα συγκεκριμένα αποτελέσματα προκύπτουν μετά από ανάλυση τροχαίων ατυχημάτων κατά την περίοδο 2018 έως 2020 από τους ειδικούς ερευνητές της ADAC.
Δύσκολα σβήνει, όταν πάρει φωτιά ένα ηλεκτρικό μοντέλο, όπως το Renault Zoe.
Σημαντικό είναι επίσης να γνωρίζουμε, ότι η πιθανότητα να πιάσει ένα ηλεκτροκίνητο μοντέλο φωτιά μετά από σύγκρουση είναι εξίσου χαμηλή με εκείνη ενός βενζινοκίνητου ή πετρελαιοκίνητου οχήματος. Ωστόσο η κατάσβεση της πυρκαγιάς απαιτεί στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περισσότερο χρόνο και μεγαλύτερο όγκο υλικού πυρόσβεσης σε σύγκριση με ένα μοντέλο συμβατικής τεχνολογίας. Αυτό αναμένεται να επηρεάσει και το κόστος ασφαλίστρων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο μέλλον, όμως προς το παρόν οι εταιρείες του κλάδου συλλέγουν δεδομένα πριν καταλήξουν σε τελικές αποφάσεις.
πηγή: ieidiseis.gr