Ο Άλιμος, η Γλυφάδα και το Ελληνικό κατοικούνται συνεχόμενα τα τελευταία 6.000 χρόνια. Στα τέλη του 6ου π.Χ. αιώνα, πρώτος ο Κλεισθένης διαμόρφωσε και χώρισε την “παραλιακή” σε 4 δήμους:
Παλαιόν Φάληρον, Αλιμούς, Ευώνυμον, ( Αργυρούπολη) – που περιλάμβανε τη σημερινή Λεωφόρο Βουλιαγμένης και κομμάτι της Ηλιούπολης και της Αιξωνής- σήμερα Γλυφάδα.
Κάθε δήμος ήταν οργανωμένος: Διέθετε οικισμούς, δρόμους, ναούς, θέατρο, εργαστήρια και νεκροταφείο.
Οι αρχαιολογικες εκσκαφές σκαπάνη έφεραν στο φως το θέατρο του Ευωνύμου (Ελληνικό – Αργυρούπολη- Ηλιούπολη) και του Αλιμούντος.
Στο Φάληρο, στον Άγιο Κοσμά και στον Αλιμο (ανασκαφές στο Μετρό), βρέθηκαν εργαστήρια κατεργασίας λιναριού, ψαθοπλεκτικής, καλαθοπλεκτικής και παραγωγής κεραμικών.
Όπως φαίνεται μέσω του Φαληρικού λιμένα ( τέρμα στη Λ Συγγρού) έστελναν τα προϊόντα τους σε διάφορες περιοχές. Τα έσοδα από το εμπόριο τα διαχειριζόταν η κεντρική εξουσία των Αθηνών.
Αυτά είναι μερικά από τα ευρήματα των αρχαιολόγων που πραγματοποιούν ανασκαφές στην ευρύτερη περιοχή τα τελευταία 30 χρόνια.
Οι άξονες σύνδεσης
Οι βασικοί οδικοί άξονες σύνδεσης με το άστυ των Αθηνών ήταν η “Αστική οδός” και η παραλιακή, που συνέδεαν το άστυ, τον Πειραιά και το Φάληρο με τη μεταλλοφόρο Λαυρεωτική και το Σούνιο.
Ή πρώτη είναι η σημερινή Λ Βουλιαγμένης. Τμήμα της οδού έχει βρεθεί εδώ και διατηρείται (μεταξύ Αριστείδου- καθέτου της Βουλιαγμένης και Δημελα- βλ φωτό) . Έχει βρεθεί επίσης και στους σταθμούς Μέτρο Αλίμου, Αργυρούπολης
Η Αστική οδός, ήταν ο κύριος οδικός άξονας στην περιοχή δυτικά του Υμηττού και διατηρήθηκε ως τους νεότερους χρόνους- όπως αποδεικνύουν χάρτες του 19ου αιώνα.
Η σημερινή μορφή της Λεωφόρου Βουλιαγμένης ολοκληρώθηκε την δεκαετία του 1950 από τον τότε Υπουργό Δημοσίων Έργων Κωνσταντίνο Καραμανλή.
Έφτανε μέχρι τη Γλυφάδα ( πρώην οδός Καραπάνου) ενώ επεκτάθηκε μεχρι τη Βάρη ( παραλιακη) λίγο μετά το 1980… Είναι πλέον η μεγαλύτερη από όλες τις αστικές Λεωφόρους της Αθήνας- 15,5 χλμ.
Ή παραλιακή οδός, ως…αμαξητός δρόμος (!!!) δηλ. να μπορούσε να διέλθει …καρό και άμαξα, είχε φτάσει μέχρι τον Άγιο Κοσμά το 1904, ως εξής:
Στις 9 Νοεμβρίου 1904 ο Βασιλιάς Γεώργιος Α΄ συνοδευόμενος από τον Υποστράτηγο Ι. Παπαδιαμαντόπουλο, σε περίπατο με άμαξα κατεβαίνουν τη Λεωφόρο Συγγρού με σκοπό να φθάσουν στο Παλαιό Φάληρο…
Ο Βασιλιάς ζητά να προχωρήσουν πιο κάτω στην παραλιακή οδό και φτάνει στο μικρό εκκλησάκι των Αναργύρων Αγίων Κοσμά και Δαμιανού που πρόσφατα είχαν ανακαινήσει οι Πειραιώτες έμποροι Παν και Παύλος Ζωης. Εντυπωσιασμένος από το χώρο του ακρωτηρίου, δίνει εντολή ο δρόμος να στρωθεί καταλλήλως μέχρι του Αγίου Κοσμά “δια να γίνει ούτως ένας θαυμάσιος περίπατος”. ( εφημ ΣΚΡΙΠ). Έτσι από το 1904 η πρόσβαση στο ναό και το ακρωτήρι γίνεται ευκολότερη.
Ο σημερινός δρόμος, κατασκευάστηκε επί του αρχικού μονοπατιού στο οποίο είχε διαβεί ο Βασιλιάς…
Αργότερα, λίγο μετά το 1925, έφτασε στη Γλυφάδα και πιο κάτω …Ως τότε ή συγκοινωνία γινόταν με άμαξες και κάρα όπως στην αρχαιότητα, ενώ οι εκδρομές προς Γλυφάδα και Βουλιαγμένη με…ατμόπλοιο που απέπλεε από το Νέο Φάληρο…
πηγή: Elias Christeas