Η κυβέρνηση έχει εξαγγείλει έξυπνα τεστ για τους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων πριν από τις 11 του μήνα, ενώ τη Δευτέρα θα εξεταστούν και οι πιθανότητες κλιμακωτής προσέλευσης των μαθητών σε νηπιαγωγεία και δημοτικά και μεγαλύτερων διαλειμμάτων, ώστε να αερίζονται καλύτερα οι αίθουσες.
Με αυστηρότερα μέτρα αναμένεται να ανοίξουν τα σχολεία, προκειμένου να εξασφαλισθεί η ασφαλής επιστροφή μαθητών και εκπαιδευτικών στα σχολεία. Τα μέτρα αυτά θα οριστικοποιηθούν τη Δευτέρα 4 του μήνα κατά τη διάρκεια της σύσκεψης της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως με τους εμπειρογνώμονες του υπουργείου Υγείας και θα ανακοινωθούν άμεσα προκειμένου να προετοιμασθούν ανάλογα τα ίδια τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές.
Η κυβέρνηση έχει ήδη εξαγγείλει τη διενέργεια στοχευμένων τεστ σε μεγαλύτερους μαθητές (Γυμνασίων και Λυκείων), ενώ δεν αποκλείεται να εφαρμοστεί και η κλιμακωτή προσέλευση και αποχώρηση των μικρών μαθητών προκειμένου να αποφευχθεί ο συνωστισμός κυρίως μεταξύ των γονέων που θα πρέπει να πηγαίνουν τα παιδιά τους στις σχολικές μονάδες ή να τα παίρνουν κατά τη λήξη των διδακτικού ωραρίου.
Οσον αφορά στα τεστ, τη διενέργειά τους θα την αναλάβουν ειδικές μονάδες του υπουργείου Υγείας και θα ενημερώσουν σχετικά τους γονείς καθώς η διαδικασία θα έχει εθελοντικό χαρακτήρα. Τα τεστ σε μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς έχουν ζητήσει τόσο οι καθηγητές όσο και τα κόμματα της αντιπολίτευσης καθώς θεωρούν ότι ένα απαραίτητο μέτρο για το άνοιγμα των σχολείων με ασφάλεια. Οσον αφορά στο κλιμακωτό ωράριο είναι εφικτό για τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά διότι οι μαθητές μπορούν να πηγαίνουν και αντίστοιχα να φεύγουν από τις σχολικές τάξεις με μικρή διαφορά, έως και 15 λεπτά ώστε να αποφεύγεται η μαζική προσέλευση γονιών και μαθητών. Κατά τα λοιπά βέβαια θα ισχύσουν τα μέτρα που είχαν εφαρμοστεί πριν από το κλείσιμο των σχολείων, όσον αφορά στις περιπτώσεις, που θα εμφανίζεται κάποιο κρούσμα σε μαθητή ή εκπαιδευτικό και θα κλείνουν κάποιες τάξεις ή και ολόκληρη η σχολική μονάδα εάν αυτό κριθεί από τους αρμόδιους αναγκαίο.
Στις 11 Ιανουαρίου το άνοιγμα των σχολείων
Κατά τα λοιπά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα ανοίξουν στις 11 Ιανουαρίου. Μάλιστα όπως είπε θα ανοίξουν όλες οι βαθμίδες δηλαδή θα επιστρέψουν όλοι οι μαθητές στις τάξεις Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων, χωρίς όμως ν΄ αναφερθεί στα πανεπιστήμια τα οποία επίσης είναι κλειστά για μεγάλο χρονικό διάστημα. «Παίζουμε άμυνα με όσα μέτρα απαιτούνται, για την αντιμετώπιση του ιού, καθώς η βελτίωση έρχεται δύσκολα και αργά», ανέφερε ο κ. Πέτσας τονίζοντας πως πρέπει τα παιδιά να γυρίσουν με ασφάλεια στα σχολεία και συνέχισε: «Στόχος είναι να φτάσουμε, με ασφάλεια, στις 11 Ιανουαρίου, στη βέλτιστη δυνατή επιδημιολογική κατάσταση. Και έτσι, από 11 Ιανουαρίου, να ξαναχτυπήσει το κουδούνι σε όλα τα σχολεία της χώρας. Να αποκατασταθεί η δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία. Τα παιδιά να απαλλαγούν από την ψυχολογική φόρτιση όλης αυτής της περιόδου. Οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μας να συναντηθούν ξανά με το λειτούργημά τους. Και οι μαθητές όλων των βαθμίδων να επιστρέψουν με ασφάλεια στα θρανία τους. Στον φυσικό τους χώρο. Στο δεύτερο σπίτι τους. Μαζί με τους εκπαιδευτικούς και τους συμμαθητές τους. Μένουμε τις λίγες αυτές ημέρες σπίτι και στις 11 Ιανουαρίου επιστρέφουμε στην σημερινή κατάσταση και με τα σχολεία μας ανοιχτά. Η περαιτέρω, σταδιακή επανεκκίνηση της οικονομικής και κοινωνικής δραστηριότητας θα γίνεται με γνώμονα την εξέλιξη των επιδημιολογικών δεδομένων. Και πάντοτε, βέβαια, με τήρηση των μέτρων προστασίας που απαιτούν οι περιστάσεις. Είναι στο χέρι μας να πετύχουμε. Και θα το κάνουμε με ενότητα, υπευθυνότητα και πειθαρχία. Όλοι μαζί!».
Τι λένε οι επιστήμονες
Να ανοίξουν άμεσα τα σχολεία, καθώς δεν αποτελούν εστίες μετάδοσης του κορονοϊού, πρότεινε η Μίνα Γκάγκα, διευθύντρια Πνευμονολογικής Κλινικής του νοσοκομείου «Σωτηρία». Οπως η ίδια είπε “εγώ είμαι φανατικός θιασώτης του ανοίγματος των σχολείων. Πάντα, από την αρχή. Γιατί μέχρι τώρα οι επιδημιολογικές μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά και νοσούν λιγότερο και μεταδίδουν λιγότερο τη νόσο. Γι’ αυτό και οι μελέτες για το εμβόλιο έγιναν στους ενήλικες, όχι στα παιδιά. Οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν κρατήσει ανοιχτά τα σχολεία, νομίζω ότι δεν είναι πρόβλημα των παιδιών, αλλά πόσο οι μεγάλοι κρατάμε τα μέτρα και αν οι γονείς συγχρωτίζονται πιο πολύ. Είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσουμε, να ανοίξουμε τα σχολεία γιατί είναι πολύ σημαντικό για την ανάπτυξη των παιδιών, για την κοινωνική τους ανάπτυξη, την ψυχολογική τους ανάπτυξη και νομίζω ότι είναι καλό και για τους γονείς να έχουν παιδιά που βλέπουν τους φίλους τους, που είναι εκτός σπιτιού. Άρα, ελπίζω ότι τα κρούσματα θα είναι τέτοια που δεν θα συνεχιστεί το lockdown και θα μπορέσουμε να ανοίξουμε τα σχολεία. Πραγματικά, δεν θεωρώ ότι τα σχολεία είναι πηγή μόλυνσης». Απο την πλευρά της η καθηγήτρια Επιδημιολογίας Αθηνά Λινού, υπογράμμισε πως τα σχολεία θα πρέπει να ανοίξουν τμηματικά ανά βαθμίδα και όχι ενιαία: «Είναι γερασμένο το εκπαιδευτικό σύστημα και χρειάζεται μεγάλη προσοχή. Πρέπει να ανοίξουν με ασφάλεια τα σχολεία κι όχι με ενιαία τακτική. Θα πρέπει να ανοίξουν όσα έχουν λίγα παιδιά, όσα βρίσκονται σε περιοχές με χαμηλό επιδημιολογικό φορτίο. Να μεγαλώσουν τα διαλείμματα και να αερίζονται για περισσότερη ώρα οι αίθουσες» δήλωσε σχετικά.
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ για το άνοιγμα των σχολείων
Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά ν΄ ανοίξουν τα σχολεία σύμφωνα με τον τρόπο που έχουν υποδείξει οι ειδικοί και οι φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας. Συγκεκριμένα προτείνει άνοιγμα των σχολείων: Με αποστάσεις στις τάξεις. Με συνεχή δωρεάν τεστ σε μαθητές και εκπαιδευτικούς. Με κατά προτεραιότητα εμβολιασμό των εκπαιδευτικών άνω των 50 ετών καθώς και αυτών που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες. Mε κατά προτεραιότητα εμβολιασμό γονέων καθώς και παππούδων που διαμένουν στην ίδια στέγη με τους μαθητές. Οπως τόνισε μάλιστα ο Νίκος Φίλης «η κυβέρνηση οφείλει να εξασφαλίσει αυτές τις προϋποθέσεις το ταχύτερο. Δεν το έπραξε επί 8 ολόκληρους μήνες. Ας το πράξει τώρα! Να εγκαταλείψει ταυτόχρονα τα σχέδιά της, που έχουν αναστατώσει τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου, για αποκλεισμό χιλιάδων φετινών υποψηφίων από τα Πανεπιστήμια, με την Τράπεζα Θεμάτων και τους “κόφτες” στη βάση εισαγωγής. Απαιτείται, επίσης, αναδιάρθρωση – μείωση της ύλης, προτεραιότητα στο μάθημα και η αποκατάσταση της σχέσης του παιδιού και του έφηβου με το σχολείο κι όχι η αντιπαιδαγωγική και εξοντωτική πίεση για εξετάσεις. Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα πιεσμένα από τον εγκλεισμό και τη διατάραξη της σχέσης τους με το σχολείο. Ας μην τα επιβαρύνουμε κι άλλο. Μόνο υπό αυτούς τους όρους είναι δυνατή η ασφαλής επανέναρξη των σχολείων και η επαναφορά της ηρεμίας στην εκπαίδευση»