Τη θέσπιση ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας ώστε να εκτελούνται τα πρωινά και βραδινά δρομολόγια του μετρό σε περίπτωση απεργιακών κινητοποιήσεων θα προχωρήσει άμεσα η κυβέρνηση ως απάντηση στις κινητοποιήσεις των εργαζομένων στις αστικές συγκοινωνίες και κυρίως στα μέσα σταθερής τροχιάς.
Τη συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση προανήγγειλε σήμερα με δηλώσεις του ο υπουργός Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής υπογραμμίζοντας ότι η κυβέρνηση δε θα ανεχτεί «νταβατζιλίκια και εκβιασμούς», ενώ λίγο αργότερα και ο Πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης μέσω Twitter επιβεβαίωσε την πρόθεση θέσπισης ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας ζητώντας συγγνώμη από τους Αθηναίους.
Η κόντρα μεταξύ εργαζομένων στο μετρό και κυβέρνησης έφτασε στα άκρα για άλλη μία φορά με συνήθη θύματα τους επιβάτες αλλά και γενικότερα τους Αθηναίους, οι οποίοι χρειάστηκε να μετακινηθούν το πρωί καθώς η απουσία του μετρό είχε δημιουργήσει κυκλοφοριακό χάος χιλιομέτρων στους περισσότερους οδικούς άξονες της πρωτευουσας. Αιτία ήταν η αιφνιδιαστική στάση εργασίας που κράτησε ακινητοποιημένους τους συρμούς του μετρό έως τις 10 το πρωί, η οποία είχε ανακοινωθεί μόλις χθες το απόγευμα. Οι εργαζόμενοι έλαβαν αυτην την απόφαση αντιδρώντας στην μετακίνηση σε θέσεις εκδοτών 21 συναδέλφων τους από άλλες θέσεις, οι οποίοι είχαν ενημερωθεί για τη συγκεκριμένη αλλαγή μόλις την περασμένη Παρασκευή.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών, πάντως, η συμμετοχή των εργαζομένων στη σημερινή κινητοποίηση ήταν ελάχιστη, καθώς – όπως επεσήμανε στην ομιλία του στη Βουλή ο υφυπουργός, Γιάννης Κεφαλογιάννης: «Σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία συμμετείχαν μόλις 25 από τα 486 άτομα της βάρδιας του συγκεκριμένου σωματείου εργαζομένων, δηλαδή το 5%! Ή ακόμα χειρότερα, μόλις 25 άτομα από τα 1.177 συνολικά της βάρδιας, δηλαδή το 2% των εργαζομένων» σημείωσε ο κ. Κεφαλογιάννης.
«Μονομερής ρύθμιση της ζωής των εργαζομένων»
«Την ώρα που οι κενές οργανικές θέσεις στη ΣΤΑ.ΣΥ πλησιάζουν τις 700 και δεν έχει οριστεί ο ακριβής αριθμός τους ανά Διεύθυνση, Τομέα, Ειδικότητα, η διοίκηση της εταιρίας με άκρως ενοχικό τρόπο αποφασίζει και διατάζει Παρασκευή βράδυ να μετακινήσει μονομερώς με τον πλέον βίαιο και αυταρχικό τρόπο συναδέλφους από τις οργανικές τους θέσεις δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται πως επιλύει» επισημαίνει στην ανακοίνωσή του το Σωματείο Εργαζομένων στη Λειτουργία του Μετρό (ΣΕΛΜΑ) κάνοντας λόγο για κινήσεις χωρίς σχεδιασμό και για «μομομερή ρύθμιση της ζωής των εργαζομένων». Το Δ.Σ. του Σωματείου των εργαζομένων στο μετρό θα πραγματοποιήσει νέα συνεδρίαση την Τετάρτη (18/12) προκειμένου να καθορίσει την περαιτέρω στάση του.
Η κυβέρνηση από την πλευρά της εμφανίζεται αποφασισμενη να προχωρήσει σύντομα σε νομοθετική ρύθμιση για την θέσπιση του ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας. «Όπως συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη, θα θέσουμε ζήτημα του ελάχιστου προσωπικού ασφαλείας έτσι ώστε να γίνονται τα πρωινά και τα βραδινά δρομολόγια, σε περίπτωση απεργιακών κινητοποιήσεων, όπως στον ΟΣΕ» προανήγγειλε την Τετάρτη (17/12) ο κ. Καραμανλής.
Να σημειωθεί, πάντως, ότι αν και αυτό είναι ζητούμενο για πολλούς, στην εφαρμογή του είναι κάτι που μπορεί να εμφανίσει προβλήματα ακόμα και κινδύνους δεδομένου ότι είναι ιδιαίτερα δύσκολο στη διαχείριση. Είναι πολύ πρόσφατες οι φωτογραφίες που έκαναν το γύρο του διαδικτύου και στις οποίες απεικονίζονταν τραυματισμένοι και ματωμένοι επιβάτες ύστερα από καυγά μεταξύ τους, τον οποίο πυροδότησαν κάποια λεπτά καθυστέρησης των συρμών στο σταθμό του Συντάγματος. Το περιστατικό αυτό καταδεικνύει ότι η κατάσταση με στριμωγμένους επιβάτες στις αποβάθρες μπορεί να ξεφύγει εύκολα από κάθε έλεγχο εάν για παράδειγμα αναχωρεί ένας συρμός με προσωπικό ασφαλείας.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο υπουργός Μεταφορών διεμήνυσε σήμερα πως η κυβέρνηση «δεν θα ανεχτεί για 21 άτομα που βρίσκονται σε διοικητικές θέσεις να κρατούνται σε ομηρία 1,5 εκατομμύρια πολίτες» τονίζοντας χαρακτηριστικά πως η κυβέρνηση έχει μεγάλη ευαισθησία στα εργασιακά ζητήματα και για αυτό δεν εκβιάζεται.
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε μάλιστα πως «σε συνεργασία με τον Πρωθυπουργό και με τον αρμόδιο υπουργό, τον κ. Θ. Σκυλακάκη, κάναμε τα πάντα για να τους δώσουμε ως οφείλαμε, γιατί υπάρχει συνέχεια στο κράτος, τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας υπό τον όρο βέβαια ότι το 2020 θα συζητήσουμε από μηδενική βάση». Προσέθεσε επιπλέον ότι αυτές οι μη μισθολογικές παροχές στις συλλογικές συμβάσεις δεν είχαν εγκριθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση.
6 εκατ. ευρώ το χρόνο για υπερωρίες
Γεγονός είναι, πάντως, ότι ένα από τα «όπλα» της ηγεσίας του υπουργείου στη διαπραγμάτευση με τους εργαζομένους φαίνεται ότι είναι η υπογραφή της νέας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για το 2020, καθώς η διαπραγμάτευση θα γίνει από μηδενική βάση δεδομένου ότι οι όροι της τρέχουσας σύμβασης δεν είναι δεσμευτικοί για την επόμενη. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με πηγές των εργαζομένων, ήδη άρχισαν να «ψιθυρίζονται» απόψεις για «ευνοημένους» εργαζομένους βάζοντας μάλιστα στο κάδρο τις διατακτικές από τα σούπερ μάρκετ αλλά και τις ετήσιες άδειες του προσωπικού για αιμοδοσία.
«Το αν κάποιος είναι ευνοημένος μπορεί να αποδειχτεί με τον πιο εύκολο τρόπο. Ανά πάσα στιγμή μπορώ να δώσω στη δημοσιότητα το εκκαθαριστικό της μισθοδοσίας μου» απαντά ο πρόεδρος του ΣΕΛΜΑ, Σπύρος Ρεβύθης μιλώντας στο ethnos.gr.
Ο ίδιος προσθέτει ότι αυτή τη στιγμή τα οργανικά κενά στην εταιρία προσεγγίζουν τα 700: «Η ΣΤΑΣΥ πληρώνει ετησίως 5,5 με 6 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο για υπερωρίες. Με τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να ενισχύσουν την εταιρία έως και με 500 προσλήψεις που είναι απαραίτητες» σημειώνει ο κ. Ρεβύθης.
Να σημειωθεί επίσης ότι παρά τις σοβαρες ελλείψεις σε εργατικό δυναμικό στη ΣΤΑΣΥ και την πραγματική ανάγκη για κάλυψη των κενών και στα εκδοτήρια, την οποία προσπάθησαν εν μέρει να ικανοποιήσουν οι 21 μετακινήσεις, η εταιρία εξακολουθεί να «αιμορραγεί» σε επίπεδο προσωπικού και εξαιτίας της συνεχιζόμενης …παράδοσης των αποσπάσεων εργαζομένων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Σωματείου, 60-80 άτομα έχουν αποσπαστεί σε πολιτικά κόμματα και υπουργεία μεταξύ των οποίων και το υπουργείο Μεταφορών, στο οποίο, σύμφωνα με τον πρόεδρο των εργαζομένων, έχουν μετακινηθεί περί τα 20 άτομα.
Να σημειωθεί ότι, βάσει των στοιχείων που έχουν συμπεριληφθεί στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρίας, τα κενά σε επίπεδο προσωπικού κατανέμονται ως εξής:
- Οδηγοί συρμών: 230.
- Σταθμάρχες: 65.
- Εκδότες: 125.
- Ελεγκτές κομίστρου: 20.
- Τεχνίτες, μηχανικοί και εργαζόμενοι στη Γενική Διεύθυνση Συντήρησης και Έργων: 240 εκ των οποίων 15 κενές θέσεις εντοπίζονται στους τεχνίτες ηλεκτροδότησης με άδεια άσκησης επαγγέλματος.
- Εργαζόμενοι σε οικονομικές και διοικητικές υπηρεσίες: 11.
Η περίπτωση των 21 εργαζομένων
Οσον αφορά τα 21 άτομα, η μετακίνηση των οποίων στα εκδοτήρια ήταν και η αιτία της σημερινής κινητοποίησης, ο υπουργός Μεταφορών επεσήμανε ότι πολλοί είχαν μεταφερθεί παρατύπως σε θέσεις γραφείου.
Ωστόσο, αυτό δε φαίνεται να ισχύει σε όλες τις περιπτώσεις καθώς από τις σχετικές αποφάσεις που έχουν ήδη αναρτηθεί στη «Διαύγεια» προκύπτει ότι ορισμένοι μετακινούνται στα εκδοτήρια, ενώ έως τώρα εργάζονταν στον έλεγχο κομίστρου, ο οποίος θεωρείται νευραλγικός τομέας ειδικά σε μία περίοδο κατά την οποία επιχειρείται να μπει μια τάξη στα έσοδα και να παταχθεί η εισιτηριοδιαφυγή και σε μία περίπτωση στο τμήμα συντήρησης. Ο κ. Καραμανλής, πάντως, με τις σημερινές του δηλώσεις δεσμεύτηκε ότι «μέσα στο επόμενο δίμηνο θα υπάρξει προμήθεια περισσότερων μηχανημάτων για να μπορεί ο κόσμος να βγάζει εισιτήρια».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης υπογράμμισε ότι «αυτή τη στιγμή λειτουργούν εκδοτήρια σε μόλις 21 από 62 σταθμούς με συνέπεια να μην εξυπηρετείται ο κόσμος».
Από την πλευρά τους οι εργαζόμενοι κάνουν λόγο και για αρκετά μη λειτουργικά μηχανήματα αυτόματης έκδοσης εισιτηρίων: «Εχουμε ρωτήσει επανειλημμένως γιατί δεν τοποθετούνται επιπλέον μηχανηματα και μας απαντούν ότι βγάζουν βλάβες και εμφανίζουν ασυμβατότητες. Ποιές είναι οι ρήτρες για όλα αυτά; υπάρχουν;» αναρωτιέται ο κ. Ρεβύθης. Και προσθέτει: «Πόσα είναι τα διαφυγόντα κέρδη από τις μόνιμα ανοιχτές πύλες στο δίκτυο μετά την Δουκίσσης Πλακεντίας, ακόμα και στο αεροδρόμιο»;
Για «σπασμωδικές κινήσεις που αφορούν ατάκτως εριμμένες μετακινήσεις που μόνο μπακαλίστικες λύσεις προσφέρουν και μόνο ως μέτρα πειθαρχικού χαρακτήρα μπορούν να χαρακτηριστούν, δίχως να υπεισέρχονται στον πυρήνα του προβλήματος και να συμβάλλουν ουσιαστικά στην εξυπηρέτηση των μετακινούμενων πολιτών» κάνει λόγο η ανακοίνωση του Σωματείου Ηλεκτροδηγών της ΣΤΑΣΥ (ΣΗΕΚ) αναφορικά με το ζήτημα της εσωτερικής μετακίνησης των 21 εργαζομένων.
Τα μέλη του Σωματείου αναρωτιούνται «ποιά είναι η χρεία του ανοιχτού εκδοτηρίου τη στιγμή που ο επιβάτης στην αποβάθρα θα πρέπει να περιμένει αρκετά λεπτά για να επιβιβαστεί σε συρμό ή ακόμα και αν έρθει το τραίνο, δε θα μπορεί να επιβιβαστεί λόγω της μεγάλης πληρότητας;»
Ευθύνες στον ΟΑΣΑ
- Το Σωματείο επιρρίπτει ευθύνες στον ΟΑΣΑ για τη συνολική εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου επισημαίνοντας πως οι ιθύνοντες, έπρεπε να μεριμνήσουν ώστε:
- Το δίκτυο διάθεσης προϊόντων κομίστρου να περιλαμβάνει πολύ περισσότερα σημεία πώλησης και φόρτισης.
- Το επιβατικό κοινό να εκπαιδευτεί περαιτέρω στη χρήση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, π.χ. Στη φόρτιση των εισιτήριων ή στη χρήση κινητών τηλεφώνων αντί εισιτηρίων ή καρτών.
- Να δοθούν ειδικά κίνητρα π.χ. φορολογικού χαρακτήρα για τη μαζική αγορά μηνιαίων ή ετήσιων καρτών εκ μέρους εταιρειών για τους εργαζόμενους που απασχολούν, ενώ για τους δημοσίους υπαλλήλους κάτι ανάλογο θα μπορούσε να γίνει με τη διαμεσολάβηση των συνδικαλιστικών τους φορέων.
«Σε κάθε περίπτωση, ο Ο.Α.Σ.Α. διαθέτει τη δυνατότητα παροχής εκπτώσεων για τη μαζική αγορά εισιτηρίων, από ό,τι φαίνεται όμως δε διαθέτει στρατηγική ή μηχανισμό για την υλοποίηση των ως άνω και κατ’ επέκταση την αύξηση των πωλήσεων» σημειώνεται.