Η μικροκινητικότητα μπαίνει σιγά σιγά στη ζωή μας και ένας εκ των πρωτεργατών της ενισχύει την φαρέτρα του και προσφέρει ακόμα περισσότερες επιλογές στο αγοραστικό κοινό. Το Citroen Ami ξεκίνησε την εμπορική του καριέρα την περασμένη άνοιξη και μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο κατάφερε να τραβήξει τα βλέμματα και να φέρει νέους αγοραστές στις εκθέσεις της γαλλικής εταιρείας.
Βέβαια, το Ami δεν είναι αυτοκίνητο, αλλά ένα τετράτροχο με ορισμένες ιδιαιτερότητες. Πέρα από την ηλεκτρική φύση του και τον ιδιαίτερα ευέλικτο χαρακτήρα που του εξασφαλίζουν οι μαζεμένες διαστάσεις, το λιλιπούτειο Citroen έχει άδεια κυκλοφορίας μοτοποδηλάτου και μπορεί να οδηγηθεί στη χώρα μας από την ηλικία των 16 ετών και άνω.
Μιλιτέρ λουκ
Σαν αυτοκινητικό γκάτζετ που είναι, το γαλλικό microcar εξελίσσεται διαρκώς και εμπλουτίζει την γκάμα του με εκδόσεις που μπορούν να καλύψουν ακόμα περισσότερες ανάγκες. Για παράδειγμα, από τότε που το πρωτοείδαμε να κυκλοφορεί στους δρόμους, οι Γάλλοι δημιούργησαν μία επαγγελματική έκδοση Cargo, μία «καλοκαιρινή» Buggy και δύο ειδικές εκδόσεις: την Pop και την Tonic.
Πιο συγκεκριμένα, τις συναντάμε στην θέση των «AirBumps», στα προστατευτικά των θόλων και στο εμπρός μέρος, ενώ υπάρχει και αυτοκόλλητο στα παράθυρα που αναφέρει τις συντεταγμένες του τεχνικού κέντρου του Ομίλου Stellantis, του ADN (Automotive Design Network) που βρίσκεται στο Βελιζί. Ακόμα, υπάρχουν δύο μικρές έξυπνες αισθητικές λεπτομέρειες, ένα «+» στην χειρολαβή του οδηγού και ένα «-» σε αυτή του συνοδηγού, που θυμίζουν τους πόλους μπαταρίας και τονίζουν ακόμα πιο πολύ το ηλεκτρικό ποιόν του νέου Ami Tonic.
Οι αισθητικές αλλαγές όμως δεν σταματούν εδώ, μιας και τα εμπρός φλας που βρίσκονται ακριβώς κάτω από το παρμπρίζ απέκτησαν μαύρο περίγραμμα που θυμίζουν γυαλιά ηλίου, και σε συνδυασμό με τις μπάρες οροφής, τις μαύρες «ποδιές» εμπρός και πίσω, και τα προστατευτικά πλαστικά περιμετρικά του αμαξώματος, η εικόνα του θυμίζει crossover και συνάδει με τις σύγχρονες αγοραστικές τάσεις.
Παρόμοιες χρωματικές επιλογές συναντάμε και στο διθέσιο εσωτερικό του γαλλικού τετράτροχου, όπως για παράδειγμα στο άγκιστρο χειραποσκευής μπροστά από τον συνοδηγό, τους ιμάντες για το άνοιγμα των θυρών, τα δίχτυα στις πόρτες και τα πλαστικά στο ταμπλό που αναβαθμίζουν την χρηστικότητα.
Παιδί της πόλης
Με μήκος 2,41 μέτρα, πλάτος 1,39 μέτρα και ύψος 1,52 μέτρα, το Ami πετάει την σκούφια του για βόλτες στην αστική ζούγκλα. Εάν σε αυτά συνυπολογίσετε τον πολύ μικρό κύκλο στροφής των 7,2 μέτρων και την κορυφαία ορατότητα που χαρίζουν οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες, η κίνηση στην πόλη μετατρέπεται σε ένα ευχάριστο παιχνίδι. Ειδικά εάν δεν είσαι νέος οδηγός, η αίσθηση που χαρίζει είναι πρωτόγνωρη και ορισμένες φορές διασκεδαστική.
Το ηλεκτρικό σύστημα κίνησης αποτελείται από ένα ηλεκτρομοτέρ απόδοσης 8 ίππων και 9,6 Nm που κινεί τους εμπρός τροχούς και μία μπαταρία ιόντων λιθίου χωρητικότητας 5,5 kWh. Όπως είναι ευκόλως κατανοητό λόγω και της κατηγορίας στην οποία ανήκει το Ami, η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 45 χλμ./ώρα, αλλά επιτυγχάνεται σχετικά γρήγορα, σε 10 δλ. Η απόκριση του γκαζιού είναι ήπια, μιας και σκοπός δεν είναι η αμεσότητα, αλλά η σωστή διαχείριση της ενέργειας. Επιπλέον, η νέα έκδοση μοιάζει πιο ρωμαλέα σε σχέση με την πρώτη που είχαμε δοκιμάσει, καθώς διατηρεί την τελική του ταχύτητα του ακόμα και σε έντονο στήθωμα.
Σύμφωνα με την Citroen, η μικρή μπαταρία που βρίσκεται κάτω από τα καθίσματα εξασφαλίζει αυτονομία 75 χλμ., αλλά σε πραγματικές συνθήκες θα βγάλει χωρίς κόπο κοντά στα 70 χλμ. Και αυτά είναι αρκετά για τις καθημερινές αστικές μετακινήσεις, όπως για παράδειγμα σπίτι-γραφείο και διαδρομές για τα έκτακτα ψώνια.
Η φόρτιση της μπαταρίας είναι μια απλή και γρήγορη διαδικασία, μόλις τρεις ώρες, και απαιτεί μόνο μία πρίζα σούκο. Προαιρετικά, διατίθεται και αντάπτορας για το «κούμπωμα» του σε κάποιο wallbox.
Η ανάκτηση ενέργειας από το σύστημα πέδησης είναι μικρής έντασης, αλλά βάζει και αυτή το λιθαράκι της. Τα φρένα αποτελούνται από δίσκους εμπρός και ταμπούρα πίσω, δεν διαθέτουν ABS, και είναι υπεραρκετά για τον χαρακτήρα του Ami. Για την ακρίβεια, είναι πολύ δυνατά και το πεντάλ έχει γραμμικότητα.
Μικρό στο μάτι
Παρά το γεγονός ότι το τιμόνι δεν διαθέτει κάποιου είδους ρύθμιση και το κάθισμα του οδηγού ρυθμίζεται μόνο σε απόσταση (του συνοδηγού είναι σταθερό), η θέση οδήγησης είναι καλή. Το κάθισμα έχει λίγη γέμιση και είναι σχετικά σκληρό, αλλά δεν θα ταλαιπωρήσει στις κοντινές αστικές διαδρομές.
Οι χώροι της 2θέσιας καμπίνας είναι αντιστρόφως ανάλογοι των εξωτερικών διαστάσεων, με το αίσθημα ευρυχωρίας να ενισχύεται από την ευήλια καμπίνα με την στάνταρ γυάλινη πανοραμική οροφή. Πορτμπαγκάζ δεν υπάρχει, και την ανάγκη για την «αποθήκευση» μιας βαλίτσας καλύπτει ο χώρος μπροστά από τα πόδια του συνοδηγού που φτάνει σε χωρητικότητα τα 64 λίτρα.
Οι δύο επιβάτες θα βρουν μέρος να τοποθετήσουν τα μικροαντικείμενά τους, χάρη στις μεγάλες τσέπες στις πόρτες και τις θήκες στην κορυφή του ταμπλό. Οι λίγοι διακόπτες βοηθούν στην εργονομία και αναδεικνύουν την μινιμαλιστική φιλοσοφία της κατασκευής. Βέβαια, η αλήθεια είναι ότι θα θέλαμε να διαθέτει ορισμένα εξοπλιστικά χαρακτηριστικά άνεσης, όπως ο κλιματισμός (έχει μόνο θέρμανση) και ένα ηχοσύστημα. Για την ψυχαγωγία όμως των δύο επιβατών, η Citroen διαθέτει στον προαιρετικό εξοπλισμό ένα ασύρματο ηχείο για να το «παντρέψετε» με το smartphone σας.
Η οδήγηση του γαλλικού microcar είναι μια εύκολη υπόθεση, με τον οδηγό απλά να επιλέγει το D από τα πλήκτρα που βρίσκονται στο αριστερά στο έδρανο του καθίσματος του οδηγού. Το τιμόνι δεν διαθέτει υποβοήθηση, αλλά ο οδηγός δεν χρειάζεται να ασκήσει μεγάλη δύναμη για το χειριστεί.
Το πλαίσιο είναι ένα χωροδικτύωμα και η σκληρή και με μικρή διαδρομή ανάρτηση προσφέρει αποδεκτή άνεση και καλό έλεγχο. Η έλλειψη ηχομόνωσης όμως φέρνει θόρυβο στην καμπίνα από την κύλιση και την λειτουργία του ηλεκτρομοτέρ.
Η κατηγορία των ηλεκτρικών microcar εμπλουτίζεται διαρκώς και το υποψήφιο αγοραστικό κοινό αποκτά επιλογές μέρα με την μέρα. Το Ami όμως διαθέτει και εξοπλιστικές επιλογές, ενώ παράλληλα υποστηρίζεται και από μία μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, το Group Stellantis και φυσικά την ιστορική μάρκα Citroen.
Οι τιμές του ξεκινούν από τα 6.350 ευρώ, πάντα σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και την έκπτωση για νέους οδηγούς κάτω των 29 ετών. Η αντίστοιχη της κορυφαίας έκδοσης Tonic που δοκιμάζουμε είναι 7.480 ευρώ και κρίνεται ανταγωνιστική για την κατηγορία.
Εν κατακλείδι, το Citroen Ami Tonic είναι μία εξαιρετικά συνιστώμενη έκδοση που τα χαρακτηριστικά της χαρίζουν ένα μοναδικό και επίκαιρο στιλ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Citroen Ami Tonic
Κινητήρας: Ηλεκτρικός, 8 ίπποι/6.000 σ.α.λ., 9,6 Nm/6.000 σ.α.λ.
Μετάδοση: Μονής σχέσης, στους μπροστινούς τροχούς
Επιδόσεις: 10 δλ. 0-45 χλμ./ώρα, 45 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Αυτονομία: 11,9 kWh/100 χλμ. – 75 χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 2.410/1.388/1.525 χλστ., 1.728 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 471 κιλά
Χώρος αποσκευών: 64 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 7.480 ευρώ* – 0
* Η τιμή περιλαμβάνει την κρατική επιδότηση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» και την έκπτωση για αγοραστές ηλικίας 29 ετών και κάτω.
πηγή: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ, carandmotor.gr