Ελεύθερη πτώση της συναλλαγματικής ισοτιμίας της στερλίνας, απογείωση των τιμών, αποχώρηση διεθνών ομίλων: το Brexit χωρίς συμφωνία χαρακτηρίζεται το χειρότερο σενάριο για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς πολλοί ανησυχούν πως θα έχει βαριές συνέπειες για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.
Ανάπτυξη
Οι οικονομολόγοι προβλέπουν ότι η δραστηριότητα θα βρεθεί σε κενό αέρος και ορισμένοι προεξοφλούν ακόμη και ύφεση, λόγω των μειώσεων στις δαπάνες των νοικοκυριών και στις επενδύσεις των επιχειρήσεων. Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας, ο Τζέιμς Κάρνι, δεν αποκλείει προσωρινή συρρίκνωση του ΑΕΠ.
Στη χειρότερη των περιπτώσεων, η Τράπεζα περιμένει άνοδο του πληθωρισμού κατά 6,5%, αύξηση της ανεργίας στο 7,5% κι ελεύθερη πτώση κατά 30% των τιμών των κατοικιών.
Αγορές
Στο χειρότερο σενάριο, η ΤτΑ (Τράπεζα της Αγγλίας) προβλέπει ότι η συναλλαγματική ισοτιμία της λίρας θα υποχωρήσει κατά 25%. Μπροστά στον κίνδυνο να ξεσπάσει χρηματοοικονομική κρίση, το κεντρικό πιστωτικό ίδρυμα του ΗΒ ζήτησε από τις τράπεζες να αυξήσουν τα άμεσα διαθέσιμα κεφάλαιά τους σε επίπεδο που υπερβαίνει το 1 τρισεκατομμύριο λίρες συνολικά.
Δασμοί
Η χώρα θα υποστεί επάνοδο σε καθεστώς δασμολόγησης και πολλά διοικητικά και διαχειριστικά προβλήματα στα σύνορα με την ΕΕ, καθώς πλέον οι εμπορικές ανταλλαγές θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).
Για να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο, η κυβέρνηση μελετά σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου τη δραστική, μονομερή μείωση των δασμών που επιβάλλει στα εισαγόμενα αγαθά.
Υπάρχουν φόβοι για τεράστιες ουρές και καθυστερήσεις στα βρετανικά λιμάνια. Οι αυστηρότεροι έλεγχοι ενδέχεται εξάλλου να προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις στον σταθμό Σεντ Πάνκρας του Λονδίνου, τουλάχιστον ως προς τα ταξίδια με τους συρμούς του Eurostar.
Κατανάλωση
Οι τιμές ορισμένων αγαθών ενδέχεται να απογειωθούν, λόγω της επιβολής δασμών και λόγω του ότι οι εισαγωγές θα ακριβύνουν μεσούσης της πτώσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας της λίρας.
Τα ράφια των σουπερμάρκετ ενδέχεται να μην είναι τόσο γεμάτα, λόγω των δυσχερειών στην προμήθεια αγαθών από τη Γηραιά Ήπειρο, ειδικά φρέσκων λαχανικών και φρούτων.
Αυτοκινητοβιομηχανία, αεροπορική βιομηχανία
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο εάν γίνει πραγματικότητα το σενάριο του Μπρέξιτ χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο.
Ήδη, η ιαπωνική Nissan αποφάσισε ότι δεν θα κατασκευάσει ένα crossover στο ΗΒ. Η ανταγωνίστριά της, η Honda, ανακοίνωσε μια ακόμα πιο ριζοσπαστική απόφαση: πρόκειται να κλείσει το εργοστάσιό της στη Βρετανία το 2021, μολονότι δεν επικαλέστηκε το Μπρέξιτ για την κίνηση αυτή. Η Toyota έχει απειλήσει ακόμη και να εγκαταλείψει τελείως το ΗΒ, ενώ ο κολοσσός της αεροπορικής βιομηχανίας Airbus έχει προειδοποιήσει πως μπορεί να χρειαστεί να πάρει «πολύ οδυνηρές» αποφάσεις. Διακυβεύονται δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.
Την ίδια ώρα γίνεται γνωστό πως η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου δεν σχεδιάζει να εισπράττει δασμούς ή να προχωρά σε ελέγχους των εμπορευμάτων στα σύνορα με την Ιρλανδία στην περίπτωση που το Brexit προχωρήσει χωρίς συμφωνία, μετέδωσε το BBC χθες Τρίτη.
Αντ’ αυτού, η βρετανική κυβέρνηση σκοπεύει να βασιστεί στην υποβολή στοιχείων από τις εισαγωγικές και εξαγωγικές εταιρείες και θα δημιουργήσει ένα σύστημα βασισμένο σε εφαρμογές φορητών συσκευών (apps) και ιστότοπους για την παρακολούθηση του διασυνοριακού εμπορίου, σύμφωνα τουλάχιστον με το δημοσίευμα της ειδησεογραφικής υπηρεσίας του βρετανικού δημόσιου ραδιοτηλεοπτικού οργανισμού.
Παρόλα αυτά οι αντιδράσεις είναι πολλές, κυρίως από Ιρλανδία αλλά και Σκωτία.
Το γεγονός ότι «μία χούφτα βουλευτών του DUP επηρεάζουν περισσότερο το μέλλον της Σκοτίας από ότι το εθνικό μας κοινοβούλιο» αποδεικνύει ξεκάθαρα ότι το σενάριο να γίνει η Σκοτία μία ανεξάρτητη χώρα είναι ισχυρότερο από ποτέ, δήλωσε η πρωθυπουργός της Σκοτίας, Νίκολα Στέρτζον, μετά την καταψήφιση της συμφωνίας αποχώρησης για δεύτερη φορά από το κοινοβούλιο.
Όπως είπε, η Τερέζα Μέι και η κυβέρνησή της θα πρέπει να ντρέπονται για το αποτέλεσμα της ψηφοφορίας, το οποίο χαρακτήρισε «εντελώς προβλέψιμο», ενώ κάλεσε την βρετανίδα πρωθυπουργό να αποκλείσει το ενδεχόμενο ενός Brexit χωρίς συμφωνία και να ζητήσει την παράταση του άρθρου 50 που θα σταματήσει την έξοδο και θα δώσει τη δυνατότητα διεξαγωγής δημοψηφίσματος. «Θα υποστηρίξουμε όποιο τέτοιο δημοψήφισμα, με την προϋπόθεση να περιλαμβάνει την επιλογή της παραμονής στην ΕΕ».
Το Sinn Féin ανακοίνωσε ότι η απόρριψη της συμφωνίας φέρνει στο επίκεντρο την «πλήρη περιφρόνηση» των Τόρις για τους πολίτες της Ιρλανδίας, τα δικαιώματά τους, την οικονομία της και για την Συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής. Σύμφωνα με την πρόεδρο του κόμματος, Μέρι Λου Μακντόναλντ, η συμφωνία αποχώρησης είναι ατελής, αλλά ήταν η μόνη που υπήρχε και ότι οι προβλέψεις για το backstop είναι μία εγγύηση ότι δεν θα επιβληθεί σκληρό σύνορο στο νησί και ότι θα προστατευτεί η Συμφωνία της Μεγάλης Παρασκευής.
Δριμεία κριτική άσκησαν οι εκπρόσωποι του επιχειρηματικού κόσμου στην απόφαση της Βουλής των Κοινοτήτων. Η Συνομοσπονδία Βιομηχανιών της Βρετανίας (CBI) σχολίασε ότι έφτασε η ώρα «να σταματήσει το τσίρκο» και να επιλεγεί μία νέα προσέγγιση με παράταση του άρθρου 50 και ένα ξεκάθαρο σχέδιο για πρόοδο. Το Ινστιτούτο των Διευθυντών (IOD) ανακοίνωσε ότι εάν αναζητηθεί η λύση της παράτασης, τόσο η κυβέρνηση όσο και η αντιπολίτευση θα πρέπει να δηλώσουν ξεκάθαρα αυτό που ελπίζουν να πετύχουν και ότι οι μικρής διάρκειας παρατάσεις δεν προσφέρουν ευνοϊκές προοπτικές για τις επιχειρήσεις.
Το Βρετανικό Εμπορικό Επιμελητήριο υποστηρίζει ότι δεν θα πρέπει να υπάρξει άτακτο Brexit, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγούσε την πολιτική αμέλεια σε νέες υπερβολές. Η Εθνική Ένωση Αγροτών υποστήριξε ότι η έξοδος χωρίς συμφωνία θα ήταν καταστροφική για την γεωργία και την παραγωγή τροφίμων, ενώ η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων προειδοποιεί για άμεσους κινδύνους στο κατασκευαστικό κόστος και στις θέσεις εργασίας, όπως και στο ελεύθερο εμπόριο.
Παρέμβαση του Γερμανού υπουργού Εξωτερικών
Το σενάριο της αποχώρησης του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση χωρίς να υφίσταται οποιαδήποτε συμφωνία μοιάζει να γίνεται ολοένα επικρατέστερο, έκρινε ο υπουργός Εξωτερικών της Γερμανίας Χάικο Μάας, λίγες ώρες μετά τη δεύτερη απόρριψη από τα μέλη της Βουλής των Κοινοτήτων της συμφωνίας που έκλεισε η πρωθυπουργός του Συντηρητικού Κόμματος Τερέζα Μέι με τις Βρυξέλλες.
«Για να το πούμε καθαρά: με αυτή την απόφαση, πλησιάζουμε όλο και περισσότερο το σενάριο [της αποχώρησης] χωρίς συμφωνία», τόνισε ο Μάας, προσάπτοντας στο πολιτικό προσωπικό της Βρετανίας ότι «παίζει» αψήφιστα με «την ευημερία των πολιτών» και με την τύχη της «οικονομίας» της χώρας.
«Δυστυχώς, μπορώ μόνο να πω αυτή τη στιγμή ότι η Γερμανία προετοιμάζεται για το χειρότερο όσο πιο επαρκώς είναι δυνατόν», πρόσθεσε.
«Φυσικά ελπίζουμε ακόμη ότι κατά τη διάρκεια των 17 προσεχών ημερών θα μπορέσουμε να αποφύγουμε μια μη συντεταγμένη αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου», συνέχισε, διευκρινίζοντας ότι δεν πρόκειται να κάνει «σπέκουλα» αλλά να «περιμένει την έκβαση των εσωτερικών πολιτικών εξελίξεων» στη Βρετανία.
Κατά τον Μάας, τα πάντα είναι πλέον «στα χέρια» της Βουλής των Κοινοτήτων, έπειτα από όλες τις παραχωρήσεις που επισήμανε ότι έκαναν οι Βρυξέλλες.
Η Συμφωνία Αποχώρησης απορρίφθηκε με μεγάλη διαφορά χθες 12η Μαρτίου από τη Βουλή των Κοινοτήτων· είχε ήδη απορριφθεί μια πρώτη φορά τη 15η Ιανουαρίου.
Η ΕΕ δηλώνει μολαταύτα διατεθειμένη να εξετάσει το ενδεχόμενο αίτημα του Λονδίνου να αναβληθεί το Βrexit πέραν της προβλεπόμενης ημερομηνίας, της 29ης Μαρτίου.
Αλλά η απόφαση θα πρέπει να ληφθεί «με ομοφωνία» από τους 27, μετά την εξέταση των «λόγων» που θα επικαλεστεί το Λονδίνο και της «διάρκειας» της αναβολής.
πηγή: thetoc.gr