Οι τηλεφωνικές απάτες έχουν εξελιχθεί πλέον σε καθημερινό φαινόμενο, καθώς οι περισσότεροι άνθρωποι λαμβάνουν κάθε ημέρα τουλάχιστον μία κλήση από έναν αριθμό, ο οποίος έχει “μαρκαριστεί” ως «scam» (απάτη). Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι δεν έχουν ενεργοποιήσει ακόμα τη λειτουργία φιλτραρίσματος στα τηλέφωνά τους.
Όσο λιγότερες κλήσεις απάτης, τόσο λιγότερα θύματα θα υπάρχουν. Ωστόσο, με τις παραβιάσεις δεδομένων να αυξάνονται, ο αριθμός τηλεφώνου σας μπορεί ανά πάσα στιγμή να πέσει στα λάθος χέρια.
Με τις πιο πρόσφατες ενημερώσεις, οι εφαρμογές τηλεφώνου στις Android συσκευές ελέγχουν μόνες τους άγνωστους καλούντες και φιλτράρουν εντοπισμένες αυτόματες κλήσεις ή απατεώνες πριν καν χτυπήσει το τηλέφωνο. Η αντίστοιχη εφαρμογή της Google χρησιμοποιεί ήδη την τεχνητή νοημοσύνη για να καταπολεμήσει τις κλήσεις ΑΙ.
Ωστόσο, πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει αυτή η λειτουργία φιλτραρίσματος στα κινητά τους και δεν την έχουν ενεργοποιήσει. Επιπλέον, ορισμένα τηλέφωνα δεν διαθέτουν καν αυτήν την επιλογή, απαιτώντας από τους χρήστες να κατεβάσουν μια διαφορετική εφαρμογή για τη διαχείριση κλήσεων, όπως το Phone by Google.
Το vishing και το νέο τέχνασμα των απατεώνων
Η κατάσταση του vishing (voice phishing) είναι χειρότερη από ποτέ. Η εταιρεία ασφαλείας Hya υπολόγισε 6,5 δισεκατομμύρια περιπτώσεις «spam» κλήσεων σε όλο τον κόσμο μέσα σε ένα τρίμηνο. Κάθε πολίτης των ΗΠΑ λαμβάνει κατά μέσο όρο 12 κλήσεις απάτης κάθε μήνα. Σε ορισμένα μέρη, οι κλήσεις απάτης είναι πιο συχνές από οποιαδήποτε άλλη κλήση.
Και τώρα οι απατεώνες χρησιμοποιούν ένα νέο τέχνασμα. Καταγράφουν τις φωνές των θυμάτων τους, τις αντιγράφουν χρησιμοποιώντας τεχνητή νοημοσύνη και τις χρησιμοποιούν σε επιθέσεις vishing (voice phishing).
«Με την πρόοδο της τεχνολογίας text-to-speech της τεχνητής νοημοσύνης, οι τεχνικές απάτης θα γίνουν σημαντικά πιο εκλεπτυσμένες. Όταν συνδυάζονται με “leaked” δεδομένα, οι επιτήδειοι μπορούν να προσποιηθούν ότι είναι κάποιος γνωστός του θύματός τους και να προσθέτουν προσωπικές λεπτομέρειες για να αυξήσουν την αξιοπιστία της απάτης», προειδοποίησε ο Ιδρυτής και CEO της Breachsense, Josh Amishav.
Αυτό κάνει επικίνδυνη ακόμα και την απλή επικοινωνία με απατεώνες.
«Εάν τελικά απαντήσετε σε μία τέτοια κλήση χωρίς να το καταλάβετε, τότε πρέπει να κλείσετε αμέσως το τηλέφωνο χωρίς να δώσετε πληροφορίες. Είναι χρήσιμο να αναφέρετε τον αριθμό στις σχετικές εφαρμογές. Γενικά, να είστε προσεκτικοί σχετικά με την κοινοποίηση προσωπικών αριθμών και σκεφτείτε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσετε εικονικούς αριθμούς ή δευτερεύουσες γραμμές για δημόσιες χρήσεις» πρόσθεσε ο Amishav.
Πώς να προστατευτείτε ενεργοποιώντας την άμυνα του κινητού σας
Εάν έχετε Android κινητό πρέπει να ενεργοποιήσετε την επιλογή «Αναγνώριση κλήσεων και ανεπιθύμητες κλήσεις» (Caller ID and spam protection).
Για να το κάνετε αυτό, ανοίξτε την εφαρμογή “Τηλέφωνο”, πατήστε στις τρεις τελείες στην επάνω δεξιά γωνία και επιλέξτε τις “Ρυθμίσεις”. Εκεί, ενεργοποιήστε την επιλογή «Αναγνώριση κλήσεων και ανεπιθύμητες κλήσεις» (Caller ID and spam protection). Πατήστε για περισσότερες επιλογές εάν θέλετε να επιλέξετε μεταξύ του αποκλεισμού όλων των ανεπιθύμητων κλήσεων και κλήσεων απάτης ή μόνο αυτών που είναι υψηλού κινδύνου.
Ως εναλλακτική λύση, στην Android συσκευή σας μπορείτε να χρησιμοποιήσετε την εφαρμογή «Phone by Google», το οποίο περιλαμβάνει φιλτράρισμα ανεπιθύμητων κλήσεων. Είναι δωρεάν και έχει ήδη περισσότερες από 1 δισεκατομμύριο downloads.
Πώς να αποκλείσετε τις ανεπιθύμητες τηλεφωνικές κλήσεις στα iPhone
Τα iPhone της Apple προσφέρουν την λειτουργία «Silence Unknown Callers» για τον αποκλεισμό ανεπιθύμητων τηλεφωνικών κλήσεων. Ωστόσο, αυτή η λειτουργία θα αποκλείσει όλες τις κλήσεις από αριθμούς που δεν περιλαμβάνονται στη λίστα επαφών σας. Επομένως, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι έχετε αποθηκεύσει τις απαραίτητες επαφές, διαφορετικά ενδέχεται να χάσετε μια κλήσεις από άτομα που γνωρίζετε.
Η λειτουργία “Αποκλεισμός & αναγνώριση κλήσεων” (Call Blocking & Identification) είναι επίσης διαθέσιμη με ορισμένους παρόχους για την αποσιώπηση κλήσεων που έχουν αναγνωριστεί ως ανεπιθύμητες ή απάτες. Για αναγνώριση και αποκλεισμό κλήσεων, η Apple προτείνει τη χρήση εφαρμογών τρίτων.
Πιο πιστευτοί από ποτέ απατεώνες που χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη
Ο Διευθυντής Τεχνολογίας της McAfee, Steve Grobman προειδοποιεί ότι οι μιμητές φωνής με τεχνητή νοημοσύνη καθιστούν τις τηλεφωνικές απάτες πιο πιστευτές από ποτέ. Παγκοσμίως, περίπου ένας στους τέσσερις ανθρώπους έχει είτε πέσει θύμα απάτη με τεχνητή νοημοσύνη είτε γνωρίζει κάποιον που έπεσε θύμα, σύμφωνα με την έκθεση της εταιρείας Beware the Artificial Imposter. Η σκληρή αλήθεια είναι ότι το 77% των στόχων τηλεφωνικής απάτης έχασε χρήματα.
Οι απατεώνες μπορούν να αποκτήσουν δείγματα φωνής από τα social media, όπου κατά μέσο όρο οι μισοί ενήλικες ανεβάζουν τουλάχιστον ένα βίντεο την εβδομάδα. Αυτό σημαίνει ότι μια απάτη μπορεί να φαίνεται πολύ πειστική στον κάποιος, ειδικά όταν οι απατεώνες χρησιμοποιούν έναν πλαστό αριθμό και μια οικεία φωνή.
«Ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία που χρησιμοποιούν αυτές οι τηλεφωνικές απάτες είναι Η αίσθηση του επείγοντος και του φόβου, λέγοντάς σας ότι υπάρχει ένα πρόβλημα αυτή τη στιγμή και ότι χρειάζονται τις πληροφορίες σας αμέσως για να επιλύσουν όποιο θέμα έχουν επινοήσει» ανέφερε ο Grobman.
Ακόμα και με τις καλύτερες τεχνολογίες, δεν μπορούν να αποφευχθούν όλες οι τηλεφωνικές απάτες. Ο Grobman συμβουλεύει τους ανθρώπους να μην απαντούν σε άγνωστες κλήσεις και, ακόμα και αν το κάνετε μην μιλήσετε πριν καταλάβετε ποιος είναι καθώς οι απατεώνες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν τη φωνή σας σε άλλες απάτες, όπως προσπάθεια πρόσβασης στους χρηματοοικονομικούς σας λογαριασμούς.
«Τρία δευτερόλεπτα ήχου αρκούν σε ορισμένες περιπτώσεις για να κλωνοποιήσουν μια φωνή με ακρίβεια έως και 70%» αποκάλυψε ο Grobman.
Επίσης, καλό θα ήταν να μην τηλεφωνείτε σε άγνωστους αριθμούς από τους οποίους είχατε κάποια αναπάντητη κλήση. Ακόμα κι αν εάν έχει αφήσει μήνυμα στον τηλεφωνητή σας, το οποίο ακούγεται ενδιαφέρον ή ανησυχητικό.
Ο Grobman δεν ενθουσιάζεται ιδιαίτερα με τις εφαρμογές αποκλεισμού κλήσεων, ειδικά τις δωρεάν, καθώς μπορεί να φέρουν άλλα προβλήματα απορρήτου. «Πώς βγάζουν τα λεφτά τους; Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα η συλλογή και η πώληση δεδομένων να δημιουργεί τα κέρδη τους. Σε κάποια βάρος του απορρήτου σας».
πηγή: foxreport.gr