Για τα μέτρα που θα πάρει η κυβέρνηση για την ασφάλεια της κίνησης των τρένων τοποθετήθηκε σε συνέντευξη ο νέος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος έχει αναλάβει την ευθύνη διερεύνησης των αιτιών που προκάλεσαν την εθνική τραγωδία στα Τέμπη.
Ο κ. Γεραπετρίτης «ξεδίπλωσε» το κυβερνητικό σχέδιο για την επαναλειτουργία των δρομολογίων του ΟΣΕ, με έμφαση στην προσπάθεια να επανέλθει το αίσθημα ασφάλειας στο επιβατικό κοινό.
Στην εισαγωγική του τοποθέτηση, προλογίζοντας τον κ.Γεραπετρίτη, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος κ.Οικονόμου, τόνισε: «H κυβέρνηση δεν θα επιτρέπει καμία συγκάλυψη».
Ακολούθως, παίρνοντας το λόγο ο κ. Γεραπετρίτης αφού είπε ότι το δυστύχημα δεν συνέβη μόνο από ανθρώπινο λάθος (σε αντίθεση με όσα τόνισε ο Κ. Μητσοτάκης στο διάγγελμά του) παραδέχτηκε ότι εάν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί. Και είπε μια μεγάλη συγνώμη προς όλους εκ μέρους της κυβέρνησης…
“Εκφράζω την οδύνη και το σπαραγμό μου. Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μια κάθαρση. Έχω μόλις μια εβδομάδα σε αυτή τη θέση και προσπαθώ ακόμη να αποκτήσω μια εικόνα, γι’αυτό δεν μπορώ να απαντήσω σε όλα. Δεν βρίσκομαι εδώ ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης για να κάνω κομματική αντιπαράθεση. Το ξεκαθαρίζω. Ούτε είμαι εδώ για να μοιράσω ευθύνες. Ζητώ συγνώμη εκ μέρους της Κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε το συγκεκριμένο δυστύχημα. Συγνώμη προς όλες της οικογένειες των θυμάτων και προς όλους τους πολίτες. Να ξεκαθαρίσω ότι ζητήματα του υπουργείου παραμένουν σε υφυπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες. Εγώ θα ασχοληθώ με το ζήτημα των Τεμπών”, είπε.
Και πρόσθεσε:
“Έκανα αυτοψία και έβγαλα τα εξής συμπεράσματα:
-Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε πλήρως
-Τα 3 επίπεδα ασφαλείας και τα πρωτόκολλα δεν τηρήθηκαν επαρκώς.
-Αν είχε υπάρξει η παρακολούθηση πάνω στον πίνακα, θα είχε παρατηρηθεί η λάθος πορεία της αμαξοστοιχίας.
-Το ανθρώπινο λάθος θα το δει η δικαιοσύνη. Οφείλω όμως να πω εάν είχαμε ένα πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.
-Υπήρχε πολύ μικρός αριθμός αναπλήρωσης προσωπικού.
-Από το 2014 σχεδιάζεται ηλεκτρονική αναβάθμιση στο δίκτυο.
-Στο παραδοτέο της σύμβασης υπήρχαν σφάλματα και δεν ήταν λειτουργικό το σύστημα. Το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης και η δημοσιονομική αρχή σταμάτησε τις διαδικασίες.
-Από το 2018 υπάρχουν ζητήματα γραφειοκρατικά γύρω από τη σύμβαση.
-Το 2021 η σύμβαση επαννεκινεί και σήμερα έχει παραδοθεί το 70%. Εντός τους έτους θα είχαμε το υπόλοιπο της παράδοσης ακόμη και το σύστημα της αυτόματης πέδησης (φρενάρισμα) των συρμών.
Τι θα πράξουμε από εδώ και το εξής:
- Υλοποίηση-ολοκλήρωση σύμβασης. Ο Πρωθυπουργός επικοινώνησε με την Alstom.
- Επανεκκίνηση σιδηροδρόμου: Θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Ο σιδηρόδρομος θα λειτουργεί μόνο με αναβαθμισμένο πλαίσιο ασφάλειας, με υποχρεωτικά δυο σταθμάρχες ανά βάρδια και με μεγαλύτερο εσωτερικό συντονισμό.
- Οικονομική ενίσχυση για υποδομές και προσωπικό, καλύτερη εκπαίδευση και αυστηρό πλαίσιο προσλήψεων.
- Νέο ν/σ στη Βουλή για καταστροφές και δολιοφθορές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
- Μακροπρόθεσμα, θα έχουμε συνεργασία με την ΕΕ για να δρομολογήσουμε μια καλύτερη λειτουργία του σιδηροδρόμου.