Ουραγός η Ελλάδα στις κλήσεις που πραγματοποίησε στον πανευρωπαϊκό αριθμό έκτακτης ανάγκης 112. Η χώρα κάλεσε μόλις 1.695.202 φορές την γραμμή, δεδομένου ότι συνολικά το κέντρο δέχτηκε 140 εκατ. τηλέφωνα.
Κάτι τέτοιο ωστόσο, δεν φαίνεται να αποτελεί έκπληξη μιας και μαρτυρίες πολιτών στην τραγωδία της ανατολικής Αττικής, σημείωναν πως επιχείρησαν να ζητήσουν βοήθεια μέσω του 112, το οποίο όμως για τα ελληνικά δεδομένα ήταν εκτός λειτουργίας. Μάλιστα, σε επιστολή της με ημερομηνία 18 Ιουλίου 2018 η επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας Μαρίγια Γκάμπριελ, ζητούσε από τις ελληνικές αρχές να υιοθετήσουν άμεσα και χωρίς καθυστέρηση το νέο σύστημα, τόσο για τις ανάγκες των Ελλήνων όσο και των Ευρωπαίων πολιτών.
Τα ενδιαφέροντα στοιχεία που παρουσιάζονται με αφορμή τον εορτασμό του ενιαίου ευρωπαϊκού αριθμού κάθε χρόνο στις 11 Φεβρουαρίου, αποδεικνύουν πως πέρα από τις μειωμένες επικοινωνίες, οι κλήσεις έγιναν κυρίως από Έλληνες, με μόνο το 8% εξ αυτών να προέρχονται από πολίτες άλλων εθνικοτήτων που ζουν όμως στην χώρα.
Πιο συγκεκριμένα, από τις συνολικά 1.695.202 κλήσεις, οι 73.114 διασυνδέθηκαν με φορείς έκτακτης ανάγκης, ενώ πραγματοποιήθηκαν 280 εντοπισμοί προσώπων.
Στα παράδοξα συγκαταλέγονται και οι καταγραφές κλήσεων με καλόντες που επιχείρησαν να κάνουν φάρσα, ενώ από την έκθεση προκύπτει πως μεγάλο ποσοστό από τα τηλεφωνήματα που έγιναν, δεν κατατάσσονται τελικά στην κατηγορία των «έκτακτων».
Όπως αναφέρεται μεταξύ άλλων στην έκθεση, το 73% των κλήσεων έκτακτης ανάγκης έγιναν από κινητό τηλέφωνο, ποσοστό που είναι αυξημένο κατά 3% συγκριτικά με πέρσι.
Σε 23 κράτη – μέλη καταγράφεται ότι ο χρόνος απάντησης που απαιτείται για να ειδοποιηθούν οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης είναι λιγότερος των 10 δευτερολέπτων.
Ειδικότερα, ορισμένα κράτη – μέλη ανέφεραν τον χρόνο που απαιτείται για τη λήψη της τοποθεσίας με βάση το κινητό: Εσθονία 10 δευτερόλεπτα, Φινλανδία 5, Ιρλανδία 10, Λιθουανία 20, Μάλτα 8, Σλοβενία 6 και το Ηνωμένο Βασίλειο 15.
Από τα 27 κράτη – μέλη που ανέφεραν τον απαιτούμενο χρόνο για τη λήψη της θέσης του καλούντος, οι μεγαλύτερες περίοδοι αναφέρθηκαν στην Ελλάδα (261 δευτερόλεπτα)!
Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από το πόρισμα για την προστασία των δασών από τις πυρκαγιές, που συνέταξε ο Γερμανός επιστήμονας, διευθυντής του Παγκόσμιου Κέντρου Παρακολούθησης Πυρκαγιών και επικεφαλής της έρευνας, Dr. Johann Georg Goldammer, με αφορμή την τραγωδία στο Μάτι. Όπως χαρακτηριστικά γράφουν οι συντάκτες «η υλοποίηση της υπηρεσίας 112 ξεκίνησε το 2010 και αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία από τις αρχές του 2019!!».
Η κατάσταση πανευρωπαϊκά είναι καλύτερη
Σε όλη την ΕΕ, τα στοιχεία είναι εμφανώς πιο ενθαρρυντικά καθώς οι κλήσεις προς το 112 φτάνουν τις 140 εκατ. μόνο για το 2018. Στην σχετική έκθεση που δημοσιεύθηκε, αποδεικνύεται ότι ο αριθμός των κλήσεων έχει αυξητική τάση χρόνο με τον χρόνο αλλά και ότι αρκετά κράτη μέλη έχουν βελτιώσει το αυτόματο σύστημα εντοπισμού του καλούντος. Ταυτόχρονα, η έκθεση επικεντρώνεται σημαντικά στον τρόπο με τον οποίο τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι τα άτομα με αναπηρία μπορούν να έρχονται σε επαφή με υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης το ίδιο εύκολα, με τα άτομα χωρίς αναπηρία.
Με αφορμή τον εορτασμό, η Επίτροπος Ψηφιακής Οικονομίας και Κοινωνίας Μαρίγια Γκαμπριέλ, δήλωσε ότι «ο αριθμός 112 είναι σωτήριος αριθμός για όλους τους χρήστες. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής συνεργάζονται στενά με τις αρμόδιες αρχές των κρατών μελών προκειμένου να αντιμετωπίσουν όλα τα εκκρεμή ζητήματα και να εξεύρουν ταχείες και συγκεκριμένες λύσεις που εξασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης για όλους. Ο Ευρωπαϊκός Κώδικας Επικοινωνιών που εγκρίθηκε πρόσφατα σε συνάρτηση με την πολιτική συμφωνία σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πράξη για την Προσβασιμότητα ενισχύουν τη δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εξασφαλίσει μια κοινωνία χωρίς αποκλεισμούς».
Πως δουλεύει το 112
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην Ελλάδα, αρμόδιος φορέας λειτουργίας της Υπηρεσίας Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης 112 είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας.
Μέσω του 112 μπορεί κανείς να ζητήσει βοήθεια για θέματα που αφορούν την Αστυνομία, την Πυροσβεστική, το ΕΚΑΒ και το Λιμενικό Σώμα. Έτσι, για συμβάντα που απαιτούν να επέμβουν περισσότερες από μια υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, αντί να καλεί κάποιος πολλούς διαφορετικούς αριθμούς, καλεί μόνο το 112. Εκτός από τις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης, το 112 μπορεί να διασυνδεθεί με την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS «1056», την Ευρωπαϊκή Γραμμή για Εξαφανισμένα Παιδιά «116000» και την Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών «116111».
Η κλήση στο 112 είναι δωρεάν, μπορεί να γίνει από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο (και χωρίς κάρτα sim), από τηλεφωνικούς θαλάμους (χωρίς τηλεκάρτα), ακόμα και στην περίπτωση που το τηλέφωνο είναι εκτός δικτύου ή το δίκτυο δεν έχει κάλυψη.
Μέσω του πανευρωπαϊκού αριθμού παρέχεται δυνατότητα εντοπισμού θέσης του καλούντος. Για κάθε κλήση προς το 112, οι πάροχοι είναι υποχρεωμένοι να δίνουν άμεσα τις αναγκαίες πληροφορίες αναφορικά με τη θέση του προσώπου που καλεί.
Έρχεται το νέο 112
Με τις πιέσεις που δέχεται από την Κομισιόν η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, καλείται έστω και εκπρόθεσμα να δώσει λύση σε κάτι που για τα άλλα ευρωπαικά κράτη θεωρείται δεδομένο. Να δημιουργηθεί δηλαδή το νέο κέντρο 112 που θα παρέχει δυνατότητα αυτόματου γεωεντοπισμού και μαζικής ενημέρωσης πολιτών και φορέων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Το έργο προβλέπει δύο Κέντρα Επικοινωνιών με δυνατότητα ταυτόχρονης λειτουργίας και μέγιστης συνολικής δυναμικότητας 100 θέσεων (το 112 θα μπορεί δηλαδή να δέχεται ως και 100 κλήσεις ταυτόχρονα).
Το νέο 112, επιπλέον θα μπορεί ακόμη να δέχεται μηνύματα κειμένου και πολυμέσων ή ακόμη και φαξ, ενώ θα έχει δυνατότητα αυτόματης απεικόνισης της θέσης του καλούντος σε Γεωγραφικό Σύστημα Πληροφοριών.
Μέσω του νέου συστήματος, θα λειτουργήσει και το Σύστημα Συναγερμού Πολιτών για τη μαζική ενημέρωση των πολιτών μιας συγκεκριμένης περιοχής κατά έναρξη ή εξέλιξη καταστάσεων έκτακτης ανάγκης (πχ φυσικές ή άλλες καταστροφές, επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα κλπ).
Το σύστημα αυτό θα μπορεί να στέλνει μηνύματα στα κινητά, φωνητικά μηνύματα στα σταθερά τηλέφωνα, ακόμη και μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
(το κείμενο προσαρμόστηκε από τον Θοδωρή Καραουλάνη)