Rita Hayworth – Oι αισθητικές επεμβάσεις, η δόξα, ο πριγκιπικός γάμος & η ασθένεια που αλλοίωσε το χαρακτήρα της

Η θυελλώδης ζωή μίας από τις πιο όμορφες γυναίκες που πέρασαν ποτέ από το χώρο της έβδομης τέχνης.

“`Ήθελα αυτό που θέλουν όλοι… Να με αγαπούν…”

Ρίτα Χέιγουορθ…Μοιραία κοκκινομάλλα, με ασυναγώνιστη λάμψη και ομορφιά που θάμπωσε το Χόλιγουντ. Μια ηθοποιός που λατρεύτηκε όσο λίγες. Με εξηνταμία ταινίες -σε χρονικό διάστημα 37 ετών- στο ενεργητικό της, αποτέλεσε ένα από τα πιο εμπορικά ονόματα του κινηματογράφου κατά τη δεκαετία του ‘40.

  ‘Εζησε την παντοκρατορία των στούντιο του Χόλιγουντ, υποτάχθηκε στις επιταγές του, επιχείρησε σε κάποια φάση της ζωής της να αποκοπεί, έζησε έρωτες, μίση, πάθη, γάμους και διαζύγια, δόξα αλλά και εγκατάλειψη. Ποιός δεν τη θυμάται ως Τζίλντα να τραγουδά το “Put The Blame On Mame”, το“Amado mio” και να χαρίζει το πιο ερωτικό στριπτίζ στην ιστορία του σινεμά; Ένα ιδιαίτερο στριπτίζ καθώς το μόνο που χρειάστηκε να αποχωριστεί ήταν το μακρύ σατέν γάντι της. Το γεγονός ότι κόσμησε το εξώφυλλο του περιοδικού Life πέντε φορές, είναι απόδειξη της φοβερής απήχησης που είχε στο κοινό.

Μάλιστα, ο συγγραφέας του περιοδικού, Γουίνθροπ Σάρτζεντ, την κατονόμασε “Μεγάλη Αμερικανίδα Θεά του έρωτα”.

Η πανέμορφη Αμερικανίδα ηθοποιός, γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη στις 17 Οκτωβρίου του 1918, με το όνομα Μαργαρίτα Κάρμεν Κανσίνο και είναι πρωτότοκη κόρη της Αγγλοιρλανδής Βόλγκα Χέιγουρθ και του Ισπανού δασκάλου του χορού Εντουάρντο Κανσίνο. Από τα τρία της χρόνια ξεκινά μαθήματα χορού, αν και δεν της αρέσει ιδιαίτερα.  Η μητέρα της θέλει να γίνει η κόρη της ηθοποιός, ενώ ο πατέρας της, χορεύτρια.

Στα 8 της μόλις χρόνια, συμμετέχει σε μια ταινία μικρού μήκους της  Warner Bros.με τίτλο La Fiesta. Αρχίζει να φλερτάρει με τον κόσμο του θεάματος στα 17 της χρόνια, εντυπωσιάζοντας τον ιδιοκτήτη της Columbia Pictures και κλείνοντας αποκλειστικό συμβόλαιο με την εταιρία.

Αποφασίζει να αλλάξει το όνομά της για να προσελκύσει μεγαλύτερη ποικιλία ρόλων. Μαζί με αυτό, και το χρώμα των μαλλιών της από καστανά σε κόκκινα, ώστε να μεταμορφωθεί σε μια από τις πιο όμορφες κι εντυπωσιακές γυναίκες που έχει δει ποτέ ο φακός. Ξεκινά, επίσης, μια σειρά από αισθητικές επεμβάσεις προκειμένου να διορθώσει ατέλειες του προσώπου της, καθώς και να εξαλείψει την ανεπιθύμητη τριχοφυία του μετώπου της.

Το 1937, στα 19 της χρόνια, παντρεύεται τον 40χρονο Έντουαρντ Τζάνστον, ο οποίος γίνεται και μάνατζέρ της. Την ίδια χρονιά παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της στην ταινία “The Shadow”, αλλά καθιερώνεται τέσσερα χρόνια αργότερα, το 1941, με το “Αίμα και άμμος” του Ρόμπερτ Μαμούλιαν.

Ο πρώτος γάμος της διαλύεται και παντρεύεται για δεύτερη φορά, το 1943, τον Όρσον Ουέλς. Τον ερωτεύεται σφόδρα, αποκτούν μία κόρη, τη Ρεβέκκα, και αμέσως μετά, το 1946, γυρίζει υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τσαρλς Βίντορ την “Τζίλντα”. Θα μπορούσε κάποιος να πει πως με αυτή την ταινία η Ρίτα Χέιγουρθ μπαίνει στο πάνθεον των αθανάτων της Μέκκας του κινηματογράφου.

Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος έχει ξεσπάσει και ενώ η ταινία προβάλλεται στις κινηματογραφικές αίθουσες, η Χέιγουρθ εμψυχώνει τους φαντάρους με ζωντανές εμφανίσεις στα στρατόπεδα. Οι Αμερικανοί αεροπόροι τη λατρεύουν και κολλάνε τη φωτογραφία της στη βόμβα που έπεσε στο νησάκι Μπικίνι του Ειρηνικού. Δημοσιογράφοι που έχουν μαζευτεί στην περιοχή, αναφέρουν ότι οι επιστήμονες που συμμετέχουν στο πείραμα πάνω στην ατομική βόμβα, την ονομάζουν Τζίλντα. Αφήνουν έτσι τον υπαινιγμό της σεξοβόμβας στην ηθοποιό, κάτι που την εξοργίζει καθώς θεωρεί πως είναι αρνητικό για τη δημόσια εικόνα της. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, δόθηκε μόνο το όνομα Τζίλντα στη βόμβα, χωρίς να χρησιμοποιηθεί η φωτογραφία της.

Το 1947, χωρίζει από τον Πολίτη Κέιν-Όρσον Ουέλς, λέγοντας: “Δεν άντεχα άλλο τη μεγαλοφυία του.” Παρ’όλα αυτά δέχεται να κόψει κοντά τα θρυλικά μαλλιά της, για να παίξει στην “Κυρία της Σαγκάης” του Όρσον Ουέλς. Μαζί με το συμπρωταγωνιστή της Γκλεν Φορντ, αποτελούν ένα από τα πιο αξιομνημόνευτα κινηματογραφικά ζευγάρια. Η χημεία της με τον Φορντ είναι εκρηκτική. Μετά το θάνατό της, μάλιστα, το 1987, αποκαλύφθηκε πως κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας, ήταν ζευγάρι.

 

Η ταινία αποτυγχάνει εισπρακτκά και η Ρίτα Χέιγουρθ προσπαθεί να ξαναβρεί την αίγλη της Τζίλντα. Αντί γι’αυτό, κάνει το γάμο του αιώνα, το 1949, με τον πρίγκιπα Αλί Χαν και γεννά τη δεύτερη κόρη της, Γιασμίν, ενώ δύο χρόνια αργότερα,  το 1951, χωρίζει. Συμπρωταγωνιστεί πλάι σε σπουδαία ονόματα, όπως ο Γκλεν Φορντ, ο Φρεντ Αστέρ, ο Φρανκ Σινάτρα, ο Τζιν Κέλι, ο Τάιρον Πάουερ, ο Τζέιμς Κάγκνει. Παντρεύεται δύο ακόμα φορές -τον Ντικ Χέιμς και τον Τζέιμς Χιλ- και χωρίζει άλλες τόσες.

Ανάμεσα στις πιο γνωστές της ταινίες…”Μόνο οι Άγγελοι Έχουν Φτερά” (Only Angels Have Wings, 1939), “Αίμα και Άμμος” (Blood and Sand, 1941) ,”Ο Πειρασμός” (The Strawberry Blond, 1941), ”Ποτέ δε θα Πλουτίσεις” (You`ll Never Get Rich), “Στον Ίλιγγο του Χορού” (You Were Never Lovelier, 1942), “Σαν τα Παραμύθια” (Cover Girl, 1944), ”Κάτω στη Γη” (Down to Earth, 1947), “Μια Νύχτα στο Τρίνινταντ” (Affair in Trinidad, 1952) που απέφερε μεγαλύτερα κέρδη από την Τζίλντα. “Ο χορός της Σαλώμης” (Salome) , “Η Βροχή” (Miss Sadie Thompson), “Ο Φιλαράκος Μου” (Pal Joey), “Χωριστά Τραπέζια”(Separate Tables, 1958),”Η Ιστορία της Πρώτης Σελίδος “(The Story on Page One). Τελευταία της ταινία ήταν ”Η Οργή του Θεού” (The Wrath of God) το 1972.

“΄Ολοι οι άντρες της ζωής μου ερωτεύτηκαν την Τζίλντα, αλλά…ξύπνησαν μ’εμένα!” λέει αφοπλιστικά. Η Άβα Γκάρντνερ, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ, η Μέριλιν Μονρόε αρχίζουν να ξεσηκώνουν το Χόλιγουντ. Η Ρίτα Χέιγουρθ σταδιακά αποτραβιέται. Αρχίζει να παρουσιάζει τα πρώτα σημάδια της νόσου Αλτσχάιμερ. Και δεν είναι ούτε πενήντα ετών. Έχοντας ήδη εγκαταλείψει τον κινηματογράφο, εθίζεται στο αλκοόλ για να αντιμετωπίσει την αρρώστια. Παθαίνει κρίσης οργής, χτυπά και δεν αναγνωρίζει καν, τα αγαπημένα της πρόσωπα.  Χαρακτηριστική είναι μία φωτογραφία της που σοκάρει την κοινή γνώμη, το 1976. Εκείνη, αποβιβάζεται από ένα αεροπλάνο με τα μαλλιά ανάκατα και εντελώς συγχυσμένη.

Ζει ως το 1987, με μοναδικό άνθρωπο να τη φροντίζει-εκτός από τους γιατρούς και τις νοσοκόμες- την κόρη της Γιασμίν. “Χωρίς να το ξέρει, η μητέρα μου με έκανε να καταλάβω πόσο πολύτιμη και εύθραστη είναι η ζωή.” λέει η θλιμμένη πριγκίπισσα.

Φεύγει από τη ζωή σε νοσοκομείο της Νέας Υόρκης, στα εξηνταοχτώ της χρόνια. Ο εγγονός της, Ανδρέας Εμπειρίκος -γιος της Γιασμίν και του Βασίλη Εμπειρίκου -μαζί με τη μητέρα του, είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος για τη νόσο του Αλτσχάιμερ, συμμετέχοντας ενεργά σε πολλές οργανώσεις και φιλανθρωπικές συγκεντρώσεις για τους ασθενείς και την καταπολέμηση αυτής της ασθένειας. Η Γιασμίν, είναι αντιπρόεδρος του Οργανισμού για το Αλτσχάιμερ, και πρόεδρος της Διεθνούς Εταιρείας της Νόσου.

“Όλα καταλήγουν σε μία επιλογή. Θα ασχοληθείς με το να ζήσεις ή θα ασχοληθείς με το να πεθάνεις.” λέει η Ρίτα Χέιγουρθ στην ταινία “Τελευταία απόδραση”. Στην πραγματικότητα, έζησε μια ζωή σαν παραμύθι, με καλή αρχή, εξαιρετική εξέλιξη, αλλά δυστυχώς θλιβερό και άδοξο τέλος.

πηγή: Μανταλένα Μαρία Διαμαντή / klik.gr