Πώς το ‘Μένουμε Σπίτι’ έχει διπλό όφελος για την ελληνική κοινωνία, την ποιότητα ζωής των πολιτών στις μεγαλουπόλεις και το περιβάλλον.
Η μείωση των μετακινήσεων, ιδίως με τα αυτοκίνητα, το προσωρινό κλείσιμο μιας σειράς επιχειρήσεων, η τηλεργασία και η γενικότερη υιοθέτηση του ‘Μένουμε Σπίτι’ έχει ομολογουμένως ευνοήσει τον καθαρισμό της ατμόσφαιρας στην Αττική, εν μέσω της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού. Όπως αντίστοιχα συνέβη με τα νερά των καναλιών στη Βενετία που ξεθόλωσαν.
Όπως αποτυπώνεται στα νούμερα, υπήρξε ξεκάθαρη πτώση από την περασμένη Τετάρτη, ενώ επηρεάστηκαν σημαντικά, ιδιαίτερα το τριήμερο 16-18 Μαρτίου, μετά δηλαδή την κλιμάκωση των μέτρων.
Πιο συγκεκριμένη, με βάση τη σύγκριση των μέσων ημερήσιων τιμών συγκέντρωσης ανά ημέρα για το χρονικό διάστημα 11 Μαρτίου, όταν έκλεισαν τα σχολεία, έως και 18 Μαρτίου 2020, με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, παρατηρείται συνολική μείωση της τάξης του 11,4% για τους ρύπους του διοξειδίου του αζώτου (ΝΟ2), ενώ για τα αιωρούμενα σωματίδια (ΑΣ10) η μείωση φθάνει στο 6,1%.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το διάστημα 16-18 Μαρτίου, κατά τη διάρκεια του οποίου εντατικοποιήθηκαν οι φραγμοί στις μετακινήσεις, οι ρύποι του διοξειδίου του αζώτου μειώθηκαν κατά 48,5% σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ οι ρύποι των αιωρούμενων σωματιδίων μειώθηκαν κατά 48,8% για την ίδια περίοδο.
Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων Κωνσταντίνος Αραβώσης εξήγησε πως “η κατάσταση είναι εμπόλεμη και η κυβέρνηση την αντιμετωπίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Το χρονικό διάστημα, ιδιαίτερα των τελευταίων τριών ημερών, είναι φανερό ότι υπάρχει σημαντική επιρροή όσον αφορά τη συγκέντρωση των ρύπων“.
Συμπλήρωσε δε ότι “τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων επηρέασαν τις τιμές σε σημαντικό βαθμό για να έχουμε ασφαλή αποτελέσματα θα πρέπει να τα παρακολουθήσουμε σε βαθύτερο χρονικό διάστημα“. Επειδή βέβαια τα μέτρα δεν είναι μόνιμα, ομολόγησε ότι “δεν προβλέπεται να επηρεάσουν την πολιτική της χώρας όσον αφορά την Ενέργεια και το Κλίμα“.
Πάντως, “το θετικό είναι ότι το προσεχές διάστημα θα έχουμε ρύπους πολύ χαμηλότερους από τα επισφαλή όρια“, σημείωσε επίσης ευχόμενος “να μην είχαμε αυτή την κατάσταση και να μη μειωνόταν καθ’ αυτόν τον τρόπο η ρύπανση της ατμόσφαιρας“.
Για τη σύγκριση των τιμών έχουν επιλεγεί από το Τμήμα Ποιότητας της Ατμόσφαιρας του ΥΠΕΝ, οι σταθμοί κυκλοφορίας του Εθνικού Δικτύου Παρακολούθησης Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης (ΕΔΠΑΡ) Πατησίων και Αριστοτέλους καθώς και ο περιαστικός σταθμός Γεωπονική.
Όπως διαρρέει από το ΚΑΠΑ, “τα επίπεδα των εκπομπών από την κυκλοφορία των οχημάτων θεωρείται βέβαιο ότι έχουν επηρεαστεί λόγω των περιοριστικών μέτρων που έχουν ληφθεί για τον covid-19, σε σχέση με προηγούμενες χρονικές περιόδους. Οι συγκεντρώσεις των ρύπων, όμως, στην ατμόσφαιρα είναι συνάρτηση όχι μόνο των εκπομπών αλλά και της ατμοσφαιρικής χημείας και φυσικής“.
Σημειώνεται τέλος, ότι το διοξείδιο του αζώτου είναι ο κατ’ εξοχήν ρύπος που επηρεάζεται από την κυκλοφορία των οχημάτων, όπως επίσης και για τα αιωρούμενα σωματίδια ΑΣ10, η συμμετοχή της κυκλοφορίας στις συγκεντρώσεις, είναι επίσης σημαντική.