Σε άμεσα έργα βαριάς συντήρησης της Αττικής Οδού, προχωρά, σύμφωνα με πληροφορίες η κοινοπραξία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο, λίγο πριν τη λήξη της παραχώρησης του.
Τα έργα που έχουν προγραμματιστεί από τον παραχωρησιούχο (συμμετέχουν ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ με 65,7488%, ΑΒΑΞ με 24,1858%, ΕΤΕΘ με 10,0231% και EGIS PROJECT με 0,0423%), είναι συνολικού προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ περίπου και αποτελούν συμβατική υποχρέωση πριν ο αυτοκινητόδρομος επιστρέψει στο ελληνικό δημόσιο και στην συνέχεια μέσω του σχετικού διαγωνισμού που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη περάσει στο επόμενο σχήμα που θα αναλάβει την διαχείριση του για τα επόμενα χρόνια.
Τα έργα βαριάς συντήρησης, που προβλέπονται στην σύμβαση παραχώρησης μεταξύ άλλων αφορούν αντικατάσταση ασφαλτοτάπητα, στηθαίων κλπ. Τα έργα αναμένεται να ολοκληρωθούν πριν την λήξη της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου, δηλαδή πριν από τον Οκτώβριο του 2024.
Την ίδια στιγμή η Αττική Οδός μέσω της δικαστικής οδού είναι έτοιμη να διεκδικήσει από το ελληνικό Δημόσιο τα χαμένα έσοδα – κάποιοι εκτιμούν ότι κυμαίνονται στα 150 με 200 εκατ. ευρώ – από διόδια για την διετία 2020 -2021, όταν η κυβέρνηση επέβαλλε περιορισμούς στην κίνηση των οχημάτων λόγω κορωνοϊού. Η Αττική Οδός ήταν ο μοναδικός αυτοκινητόδρομος που δεν αποζημιώθηκε.
Σήμερα πάντως η κυκλοφορία των οχημάτων στην Αττική Οδό έχει ανακάμψει πλήρως. Στο σύνολο του 2022 οι διελεύσεις οχημάτων ήταν αυξημένες κατά 0,3% έναντι του 2019 και 12,5% έναντι του 2021, με την κυκλοφορία να ανακάμπτει ολοένα και περισσότερο προς το τέλος του έτους. Η μέση ημερήσια κίνηση στην Αττική οδό το 2022 ανήλθε σε 237 χιλ. οχήματα έναντι 210 χιλ το 2021, 180 χιλ.το 2020 και 236 χιλτο 2019, ενώ αξίζει να σημειωθει ότι τα έσοδα από τα διόδια στην Αττική Οδό παρουιάζουν ακόμη καλύτερη βελτίωση σε σχέση με τον ρυθμό ανάκαμψης των διελεύσεων οχημάτων. Στους 3 πρώτους μήνες του 2023 η μέση κυκλοφορία των οχημάτων στην Αττική Οδό παρουσιάζει αύξηση περίπου 9% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του έτους αναφοράς το 2019, ενώ τα έσοδα εμφανίζουν διψήφιο ποσοστιαίο ρυθμό μεταβολής.
Η μάχη για την νέα σύμβαση παραχώρησης
Με διαφοροποιήσεις στην σύσταση των σχημάτων αναμένεται να πραγματοποιηθεί η κατάθεση των οικονομικών προσφορών για την νέα σύμβαση της Αττικής Οδού.
Ήδη το ΤΑΙΠΕΔ έδωσε παράταση στην προθεσμία υποβολής δεσμευτικών προσφορών στον διαγωνισμό αναφορικά με την ανάθεση σύμβασης παραχώρησης υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για τις 10 Ιουλίου. Η εξέλιξη χαρακτηρίζεται ως αναμενόμενη από παράγοντες της αγοράς, ενόψει των εκλογών της 21ης Μαΐου.
Στην διεκδίκηση της Αττικής Οδού πληροφορίες αναφέρουν ότι από το σχήμα Ένωση προσώπων ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. – ΑΒΑΞ Α.Ε. αποχωρεί ο γαλλικός Ομιλος ADRIAN INFRASTRUCTURE, ο οποίος ωστόσο θα αντικατασταθεί από άλλον ισχυρό ξένο Όμιλο.
Επίσης αναμένεται και η συμμετοχή της INTRAKAT με ποσοστό 30% στο σχήμα Ένωση προσώπων BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE BIDCO S.A, όπως έχει προαναγγείλει η διοίκηση της εισηγμένης.
Όσον αφορά το τίμημα, στα τέλη Απριλίου το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην έγκριση του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.
Σύμφωνα με το κείμενο, η νέα σύμβαση προβλέπει τη μείωση των διοδίων μετά τη νέα παραχώρηση και για διάστημα πέντε ετών στα 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Ο νέος παραχωρησιούχος έχει δικαίωμα να αναπροσαρμόσει το αντίτιμο διέλευσης, αλλά μετά την πάροδο της πενταετίας και υποβάλλοντας αίτημα αύξησης το οποίο να τεκμηριώνεται από τις κυκλοφοριακές συνθήκες του αυτοκινητοδρόμου.
πηγή: Ελένη Μπότα / capital.gr